Dag 2-3 en 4 - Reisverslag uit Chaumont, Frankrijk van Rita en Anita - WaarBenJij.nu Dag 2-3 en 4 - Reisverslag uit Chaumont, Frankrijk van Rita en Anita - WaarBenJij.nu

Dag 2-3 en 4

Blijf op de hoogte en volg Rita en Anita

28 Mei 2013 | Frankrijk, Chaumont

Vanmorgen regende het een dus hadden wij een verslagje geschreven maar bij het opslaan liep er iets mis en weg heel dat verslag. Dus beginnen we nu maar opnieuw.
Dus dag 2
Ons vertrek in Anhee was wat naar de late kant want we geraakten niet van die taterde Hollanders. Om kwart voor 9 zaten we dan toch in de regen op de fiets. Na een uur was het over en is het voor de rest van de dag droog gebleven. In de voormiddag fietsten langs de Maas tot in Revin waar we gepicknickt hebben en dan ging het verder langs de Maas tot Charleville-Mézières. Tot dan hadden steeds een goed fietspad gehad maar dat veranderde in een weggetje met steenslag en modder, een echt karrenspoor. Onze fietsen en fietstassen waren niet om aan te zien. We vervolgden onze weg richting La Cassinne want daar zou een adres zijn voor pelgrims, maar dat was zo'n klein dorpje en een vrouw die we daar aanspraken wist daar niets van maar ze vertelde dat er in Le Chesne wel een hotel was. Na 149 km kwamen wij aan bij dat hotel. Schuinsover was een bakker dus dat was gemakkelijk voor de volgende morgen. Tijdens het eten was er een groep Ieren het lievelingskinderen van Maria Jansens' aan 't zingen "THE wild rover" en nog andere Ierse volksliederen er kwamen ook nog Hollanders eten en een van hen vroeg een medium entrecote. Ze geraakten er maar niet uit en vroegen aan ons om het te vertalen. Uiteindelijk kreeg hij een leren schoenzool, dat lag niet aan ons maar wel aan de kok. Voor het eten hadden we het aperitiefje van "Club8" all opgedronken (en dat smaakte naar meer) en bij het eten een flesje witte wijn (traktatie van Maria) en dat na een dag fietsen, we werden er slaperig van en gingen op tijd naar bed. En al goed want om half 2 kwamen die Ieren met veel lawaai naar boven. Rond half 5 kwart voor 5 was er zoveel lawaai op straat eerst was er precies ruzie dachten we. Daarna stonden er kamions en auto's te draaien en mensen die vanalles riepen. Dus van slapen kwam er niet veel meer in huis. Toen we 's morgens opstonden en de gordijnen opendeden stond daar de brandweer met een paar wagens want de bakkerij was afgebrand. Het was dan ook geen regen dat we gehoord hadden maar wel de spuiten van de brandweer. Enfin dus geen brood in Le Chesne.
Dag 3
Om half negen vertrokken en na een viertal km zaten we terug o de uitgestippelde route. We hebben dan even een omweg gemaakt langs Vouzieres voor brood en drinken voor onderweg. Voor de rest van de dag ging het heel goed. Er waren wel wat klimmetjes bij maar goed te doen, of we worden het al gewoon dat kan ook. In Voncq was er een prachtig panorama over de omgeving. Het was een moerasachtig gebied. 'S Middags hebben we onze vuile fietsen afgespoten op een plaats waar de boeren hun tanken om te sproeien komen vullen. We hebben dan onze boterhammen gegeten op het dorpsplein van St. Jean s Tourbes. Na het eten waren de fietsen goed droog en hebben we de kettingen gesmeerd. Dat ging al veel beter een propere fiets een een ketting die niet meer kraakte van het zand. In de voormiddag en een stuk van de namiddag reden we door de graan- en koolzaadvelden, prachtig om te zien. Half namiddag kwamen we aan het kanaal van de Marne. In het begin viel dat fietspad niet zo goed mee maar vanaf Vittry Le François werd het een prachtig fietspad. We hebben 141 km gefietst tot in Perthes.
Dag 4
Toen we opstonden was het goed weer maar toen we gedaan hadden met eten was het aan 't regenen dus gingen we eerst maar een verslag schrijven want we hadden beneden wel verbinding met internet maar op de kamer niet. Na heel het verslag dat jullie hiervoor kunnen lezen hebben ingetikt te hebben was ineens alles weg. Zo veel getypt en niks terug te vinden. Dan maar vlug inpakken en weer op weg want het was al kwart na 9 ondertussen. De zon was weer beginnen schijnen en het ging goed vooruit. Een eindje voorbij zagen we een fietser met pak en zak zoals wij. Toen wij hem in het Vlaams begroeten reageerde hij verrast en vroeg van waar wij kwamen. Hij kwam uit Etterbeek waar hij bij de fietspolitie werkt. Hij fietst daar zo'n 6 uur per dag. Maar de beklimmingen die hij de dag ervoor gedaan had vielen hem toch wat tegen. Hij is op weg naar Marseille. We hebben hem nog verschillende keren gezien onderweg. Hij ging in Chaumont logeren. Daar zijn wij nu ook verkleumd van de kou aanbeland. Rond 2 uur barste er een onweer los en hebben we een half uur staan schuilen. Toen het zo goed als over was reden we door. Even is het over geweest maar toen begon het weer serieus te regenen. Dus zijn we het eerste stadje dat we tegenkwamen binnengereden en nu zitten we hier in hotel Saint Jean te Chaumont. Waar die agent gebleven is weten we niet want hij kon ons niet volgen. Misschien zien we hem morgen weer terug. Nu gaan we hopelijk lekker eten om weer krachten op te doen voor morgen.
De groetjes en tot later
PS : beste schoonzonen er vallen nog geen punten te verdienen

• 29 Mei 2013 - 08:48

Man Van Aldi:

Prettig jullie verslagen te kunnen lezen, zo worden wij ook nauw betrokken bij jullie avonturen.
    Nu nog wat foto's en t is af.
    Dat die agent jullie niet kon volgen verrast mij niet, das normaal.

grapje :
    Trouwen :
    zij : Nee jean, ik ga pas na 't trouwen met u naar bed.
    hij :
    Oke, bel me dan als je getrouwd bent

En nu : hop weer met volle moed op de pedalen in de hoop dat ge uw dagelijks doel gaat halen,
    maar dat luk vast en zeker want jullie zullen niet falen.
    Vergeet niet uw kontje in te wrijven
    want om te lukken moet dat soepel blijven;
    GROETJES EN HORENS

• 29 Mei 2013 - 14:24

Lisa:

hoi kranige dames
    moet je weten,jullie dagboek is al meer dan 22.000 keer gelezen.
    dan ist toch de moeite hé.
    grtjs
    t regent hier al ne hele dag!!

• 29 Mei 2013 - 18:32

Dieter En Arne:

Al goed gefietst moeke en Rita. Hopelijk hadden jullie vandaag beter weer, want hier heeft het heel de dag geregend.

Groetjes,
    Dieter en Arne