Reeds 1230 km van huis - Reisverslag uit Rye, Denemarken van Rita en Anita - WaarBenJij.nu Reeds 1230 km van huis - Reisverslag uit Rye, Denemarken van Rita en Anita - WaarBenJij.nu

Reeds 1230 km van huis

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rita en Anita

27 Juli 2011 | Denemarken, Rye

DAG 8 van Ribe naar Skaven
We vertrokken om half negen in de regen maar na een kwartier fietsen kwam er stilletjesaan de zon door en hebben we heel de dag geen regen meer gehad. We fietsten langs de kust naar Esbjerg en zagen daar de 4 witte mannen die over de zee uitkijken. Natuurlijk even stoppen voor foto’s te trekken. Daarna trokken we verder langs de zee van dan af zagen we een klein strookje strand en werd het ook meer toeristisch. Daarna reden we door een groot natuurgebied vergelijkbaar met bij ons de heide. Het is ook een militair gebied. Het was prachtig fietsen. Eerst hadden we een grindweg maar nadien veranderde dat in pekweg door bossen en heide. Het is een streek waar veel mooie vakantiewoningen staan. En na 115 km kwamen we in Skaven aan.
Dag 9 van Skaven naar Skaven.
Skaven is gelegen aan het RingkØbing Fjord. We moesten wel even afwijken van onze route om naar Skaven te rijden maar dan konden Luc en Elza 2 dagen op de camping blijven en maakten wij een rondrit langs het fjord. We passeerden in Bork een Vikinghaven. Daarna terug door militair gebied, precies of we reden naar Brecht op de schietbaan, maar dan veel rustiger want er was haast geen verkeer. Vanaf Nymindegab volgden we de kust. Het is een strook land tussen de Noordzee en het RingkØbing Fjord. Het was een heel goed en mooi fietspad wel zand maar beter berijdbaar dan sommige macadambanen. En het ging op en af door de duinen. Weerom heel veel vakantiewoningen en campings. Het is een strook van ongeveer 40 km lang en we hadden de indruk dat het één vakantiedorp was, alhoewel het niet te druk was. we kwamen ook heel veel fietsers tegen. Het was dan ook ideaal fietsweer. In Lingvig hebben we de vuurtoren beklommen. 228 treden hoog een Deens rekord. Een prachtig over de zee en het fjord. We dachten dat we Luc in de verte zagen zwaaien. Na onze picknick reden we verder tot Sondervig waar de nationale route nr 4 begint. Onderweg zagen we een tent aan de kant van de weg liggen en dus zijn we eens gaan kijken of er geen buizen voor de voortent bij waren. Luc had iets gezegd van buizen van 25mm die hij nodig had maar hij vond er alleen van 28 mm, of juist andersom, dat wisten we niet meer. Dus maar een paar buizen uitgezocht en op de fiets gebonden. Toen we in Nederland aan ’t fietsen waren moesten we lachen met ne rare gast met allemaal oud ijzer vanachter op zijn fiets en nu reden we zelf zo rond. Maar ja niks van aantrekken, niemand kent ons hier. En zo bereikten we na 110 km de camping. Met de buizen kon Luc niets doen maar we hebben er toch een van gebruikt om het wasrekje recht te hangen. ’s Avonds op de camping nog petanque gespeeld en Maria en Elza hebben het spel gewonnen, maar de scheidsrechter was volgens ons niet helemaal onpartijdig. Hij foefelde met de ballen. Wordt vervolgd.
Dag 10 van Skaven naar Rye
De zon was al vroeg van de partij en wij konden gezellig buiten ontbijten. Het was warm toen wij om 9 uur op de fiets stapten om onze weg te vervolgen met bestemming Rye. Een heel ander landschap kregen we vandaag te zien. We kwamen in landbouwgebied, de eerste kilometers nog wat maisvelden, daarna veel graan- en pattattenvelden. Weinig weien maar wel heel grote en niet veel vee gezien onderweg. Tussenin ook nog een natuurgebied met heide en duinen wat militair gebied was. ongeveer 90 % van de wegen was verhard, de rest was kiezelweg. Dat is wel trappen om daar door te geraken. Hoe verder de trip vorderde hoe meer er geklommen moest worden en er waren serieuze klimmen, je zou kunnen denken dat je in Frankrijk fietste. Maar na zo’n klim volgt natuurlijk een afdaling. Nu zitten we hier op Holmens camping aan een meer. Rita heeft juist ontdekt dat er een petanquebaan is dus gaan we revanche nemen. Dat de beste mogen winnen. (wij dus)
Groetjes van ons allemaal en tot de volgende.
Op de valreep kunnen wij U nog melden dat het spel, wat nochtans aanzien wordt als iets voor oudere mensen, deze avond gewonnen is door de jonge garde, Anita en Rita. Zij zijn niet ingegaan op de voorstellen tot omkoping van de scheidrechter. Dat hij zelf zijne crème-glas maar betaalt.

• 27 Juli 2011 - 22:05

Ghislaine En Rik:

Maria en metgezellen gefeliciteerd met jullie fietsprestaties, ongelofelijk hoe jullie de moed hebben om zo ver fietsen. Het weer wordt hier bij ons beter vanaf volgende maandag, hopelijk is dat waar. Nog veel moed en tot volgend verslag, groetjes, Ghislaine en Rik.

• 28 Juli 2011 - 06:43

Aldigeval:

Amaai, mensen, wat een moed en doorzettingsvermogen !!! Iron ladies zou ik zeggen.
    Hou vol, hier zit ik in mijne luie zetel en moedig jullie van hieruit aan, hoewel ik denk dat ge daar niet veel zult aan hebben als er soms regen op jullie billen kletst. Heel veel groetjes en tot later.

• 28 Juli 2011 - 06:46

Nog Steeds Aldigeval:

Nog vergeten zeggen, vertrekken morgenvroeg naar Beziers in la douce france en zal dus uw prestaties niet meer kunnen volgen. Wij rijden wel met de auto hoor. Levert ons waarschijnlijk ook wel stijve benen op door het lange zitten, maar ja, regelmatig eens stoppen en dan komt dat wel in orde. Anders dan bij jullie.
    Groetjes en tot .....;

• 28 Juli 2011 - 07:49

Simonne:

goed gefietst in alle weer en wind, het ziet er een mooie tocht uit.
    courrage!,

• 28 Juli 2011 - 09:53

Luk Van Der Veken:

Doe zo voort hé maskes! Volhouden maar wees voorzichtig dat je niet in 't ene of andere Fjord dondert!
    Ne stevige knuffel!

• 01 Augustus 2011 - 07:07

Corina:

Maria dappere vrouwen met veel plezier lees ik jullie reis verslag.
    Ik heb echt bewondering voor jullie.
    Gelukkig is het weer in het mooie Denemarken beter .Geniet zo veel je kunt en heb veel plezier.
    Eindelijk schijnt hier de zon ik heb 50km gefietst en dat was genoeg.
    Nogmaals geweldig en toi toi toi.
    Veel groetjes Corina

• 10 Augustus 2011 - 19:55

Lisa Minderhout:

hallo fietsmadammen,proficiat hoor met jullie uitstap, dapper hoor