Sint-Petersburg - Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Rita en Anita - WaarBenJij.nu Sint-Petersburg - Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Rita en Anita - WaarBenJij.nu

Sint-Petersburg - Stockholm

Blijf op de hoogte en volg Rita en Anita

23 Juni 2015 | Zweden, Stockholm

Gisteren bezochten we het Smolny nonnenklooster en beklommen daar ook de torens. Ongeveer 360 trappen gedaan, maar het uitzicht was de moeite. In de kerk waren ze aan het oefenen voor een opera. Er worden daar concerten gegeven. De kerk zelf was heel sober in blauw en wit maar heel mooi. We zijn ook nog langs het Trinity - Izmailovski kathedraal gewandeld maar daar waren grondige renovaties bezig en er was dus niet zo veel te zien.
We zijn zojuist opstegen in Sint-Petersburg. Het was nog een heel gedoe voor we ingecheckt waren. We hadden eerst in het hotel geïnformeerd naar een shuttle naar de vlieghaven, maar met die fietsen dat was precies toch een probleem. Omdat het weerbericht dan toch meeviel voor deze voormiddag besloten we om toch maar met de fiets naar de luchthaven te rijden. We vertrokken om iets na 11 en waren na anderhalf uur daar. In de vertrekhal moest eerst alles door de scanner, ook onze fietsen. Maar die scanner was niet groot genoeg en die vrouw die moest scannen zei dat we onze fietsen moesten opvouwen. Uiteindelijk hebben we het voorwiel er uitgehaald en het zadel laten zakken en zo kon alles gescand worden. Eens door de scanner naar de incheckbalie waar men ons vertelde dat we onze fietsen moesten inpakken. Dat viel uiteindelijk goed mee want ze waren daar rapper content dan in Deurne. Maar dan moesten we onze fietsen bij de speciale bagage gaan afleveren. Moesten die toch weer niet door de scanner zeker. De fiets van Rita was al half terug uitgepakt eer die daar door was, want die bleef halverwege steken. Ik heb zelf maar een handje geholpen en zat al bijna mee in die scanner. En dan nog door de paspoortcontrole. Dat wordt daar allemaal grondig gecontroleerd. Het was bijna half 4 toen dat allemaal achter de rug was. We hadden nog even tijd om iets te drinken en onze laatste roebels op te doen. Nu is het een uurtje vliegen naar Stockholm. Dit is dus het achtste land op deze reis. Voor heel even toch want we moeten daar overstappen en anderhalf uur wachten. Om half negen landen we dan in Zaventem.
Wist je dat :
- je bijna geen honden ziet in Sint-Petersburg.
- de kinderen tot 2 à 3 jaar allemaal een muts dragen ook als het heel warm is.
- de mode er totaal anders is dan bij ons. Je ziet er heel veel lange rokken.
- hele hoge hakken, 10 - 12 cm of meer, ook heel erg in zijn.
- de Russen thee drinken bij hun warm eten.
- de straten heel breed en proper zijn in Sint-Petersburg.
- de zebrapaden gele witte strepen hebben in Sint-Petersburg.
zeer veel mensen dachten dat wij van Italiaanse of Spaanse origine waren.
- je munten moet kopen om in de metro te komen. Wij dachten dat het allemaal wisselgeld was en waren nog aan het wachten op een ticket. Daar kon die madam van het loket niet mee lachen.
- ze hier bijna niet lachen en zeker niet degene die aan een locket zitten.
- er in Rusland heel, heel weinig knappe mannen rondlopen. De eerste affiche die we zagen toen we Rusland binnenreden deed eerst iets heel anders vermoeden maar nu we denken dat daar serieus aan gefotoshopt is.
Tijd om weeral op ons volgende vliegtuig te stappen. Groetjes aan iedereen en tot ziens in Kalmthout.
Rita en Anita.
Bedankt aan iedereen voor de leuke reacties

• 23 Juni 2015 - 19:27

Koen, Britt & Laurien:

Welkom thuis!!

We hebben genoten van de reisverslagen, 't was weeral de moeite!

We komen snel eens langs want er is een meisje dat al drie weken staat te popelen om te laten zien hoe snel ze kan kruipen ;-)

Als ge de vlaamse mannen gewoon zijt dan zijn alle andere mannen lelijk natuurlijk... ;-)

Groetjes