Pāvilosta - Tukums - Sigulda - Reisverslag uit Sigulda, Letland van Rita en Anita - WaarBenJij.nu Pāvilosta - Tukums - Sigulda - Reisverslag uit Sigulda, Letland van Rita en Anita - WaarBenJij.nu

Pāvilosta - Tukums - Sigulda

Blijf op de hoogte en volg Rita en Anita

11 Juni 2015 | Letland, Sigulda

We kregen 's morgen een heerlijk ontbijt voorgeschoteld : omelet met ham, kaas en tomaten en dan nog eens een dessert van twee pannenkoeken met aardbeiconfituur en met verse aardbeien en abrikozen. Zo konden we er weer tegenaan op weg naar Tuksum. Onderweg hebben we drie vossen gezien, twee keer niet ver van de weg en dan nog ene iets verder in een weiland. Het fietsen ging heel goed want we hadden de wind in de rug en er moest nog wel wat geklommen worden maar dat viel mee. s' Middags hebben we gepicknickt in Kuldīga en daar bevind zich de breedste waterval van Europa. Ze is 249 meter breed maar niet hoog, ik schat zo iets van 1 meter. Onderweg zagen we ook nog een heel dorp uitgebeeld met poppen.
Het ging goed vooruit en we dachten rond 5 uur aan te komen in Tukums maar in Kandava liep het mis. We moesten daar een zandweg volgen maar na 500 meter belandden we in los zand en met het schakelen naar een kleiner verzet kwam mijn ketting tussen de trapas en de tandwielen te zitten. We hebben eerst zelf geprobeerd om die er tussen uit te krijgen maar dat lukte ons niet. Gelukkig waren we nog niet zo ver van het dorp zodat we maar teruggewandeld zijn en bij een garage hebben ze ons geholpen. Dat heeft daar toch ook meer dan een kwartier geduurd eer de zaak opgelost was. We zijn dan niet meer langs die zandweg gereden maar wel langs een iets drukkere weg. We kwamen bijna twee uur later aan dan gepland. In het hotel was de keuken al gesloten en in het dorp waren alle zaken ook al om 18 uur dicht. De supermarkt was open tot 10 uur en daar zijn we toen maar wat te eten en een flesje wijn gaan halen. Op de kamer hebben we dan de tv op de grond gezet en zo hadden we een tafel om aan te eten. Dat was zo weer eens wat anders hé.
Toen we vanmorgen gingen eten zat er nog een koppel aan tafel en die begroeten ons in het Vlaams. Bleek de ze uit Essen kwamen: Marc en Marleen Stevens. Marleen had nog Spaanse les gevolgd bij de zus van Rita. Ze maakten een toer door de Baltische Staten. Ze hadden hun fiets bij om hier en daar een fietstocht te maken. Vandaag gingen ze Riga bezoeken. Daar moesten wij ook door maar we hebben ze niet meer gezien. Even voor Riga kwamen we nog een groep fietsers tegen helemaal in het oranje. Dat zijn zeker Hollanders hadden we al tegen elkaar gezegd en inderdaad. Op hun t-shirt stond vanachter Oranjefans. Ze kwamen ga Riga met de fiets en vonden dat ze al heel wat gefietst hadden (zo'n vijf kilometer) en ze moesten nog terug ook. Na nog even over onze fietstocht gebabbeld te hebben reden we door. Riga zelf was heel druk zoals elke grote stad die we door moeten. Hoe verder je van de stad wegrijd hoe kalmer het verkeer wordt. Nu logeren we in Sigulda en als het meezit gaan we morgen de grens met Estland over.
Vele groetjes
Rita en Anita

• 12 Juni 2015 - 08:55

Leen, Tom, Tibe, Jasper, Jinthe:

Goe bezig!!!
    Jullie gaan zo snel dat we zelfs met lezen niet kunnen volgen ;-)
    Hoeveel kilometer hebben jullie ondertussen gereden?
    Nog veel succes met jullie avonturen ginder!!

Groetjes, Leen & co

• 12 Juni 2015 - 09:17

Lieve:

Prachtig , ik geniet met jullie mee. en zeker als trekvogel , heb je de koekoek nog niet gehoord?
    Groetjes

• 12 Juni 2015 - 14:10

Alexandra:

Fantastisch gewoon! Doe zo voort!
    Groetjes

• 12 Juni 2015 - 21:36

Willy&Rosa:

Hallo fietsers,

Jullie hebben nu 1731kilometer gedaan de extra's niet bijgerekend.
    Nog veel goede moed voor de laatste 612 km.

Dikke kus en knuffel,
    Willy&Rosa