een natte dag in Compostela - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Rita en Anita - WaarBenJij.nu een natte dag in Compostela - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Rita en Anita - WaarBenJij.nu

een natte dag in Compostela

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rita en Anita

17 Juni 2012 | Spanje, Santiago de Compostella

Na een zonnige begin van de dag sloeg het weer om en het heeft hier geregend van 12 tot 7 uur ·s avonds. Maar vanmiddag hebben we toch genoten van een heerlijke gratis maaltijd in een vijfsterren hotel vlakbij de kathedraal. Hotel de Los Reyes Catolicos geeft aan tien pelgrims een gratis maaltijd op vertoon van hun compostelaat. Wij hebben samen met een Oostenrijker met zijn Braziliaanse vrouw en 2 Japanners gratis gegeten. Volgens die Japanners en die Oostenrijker mag je daar drie dagen gratis eten als je bij de tien eersten bent. ·s Middags om 12 uur en ·s avonds om 7 uur kan je gaan aanschuiven. Die Japanner ging vanavond terug om 6 uur want ·s avonds was het drukker zei hij. Hij was de vorige dag ook al geweest en ging morgen ook nog eens terug. Het hotel behoord waarschijnlijk toe aan een keten Parador en na het eten zei die Japanner : "thank you Parador, thank you."
De rest van de dag wilden wij het museum van de pelgrims bezoeken maar dat was helaas gesloten op zondagnamiddag. Dan hebben we de namiddag maar doorgebracht met shoppen en koffie drinken.
In de voormiddag zijn we in de kathedraal naar de mis geweest. We hoopten dat ze dan met dat groot wierookvat van 80 kg zouden zwieren maar dat hebben ze niet gedaan. Spijtig. Misschien hebben ze dat gedaan in de mis van 12 uur maar ja het was kiezen : een gratis maal met alles erop en deraan of de mis. We kozen toch maar voor het maal want van die mis in het Spaans verstonden we toch niets. Mensen gingen daar noch te biechten tijdens de mis gewoon aan de voordeur van de biechtstoel. Er staan daar wel 15 biechtstoelen. Op een gegeven moment kwam een van de priesters van voor helemaal naar achter omdat er teveel gebabbel was. Bij het teruggaan naar het altaar bleef hij met zijn kleed hangen een heel haak in zijn kanten gewaad. De nonnekes zullen weer werk hebben.
Als het weer het toelaat fietsen we naar Fisterra dat is nog ongeveer 120 km daar staat kilometerpaal 0,00. Daar is naar het schijnt het meest westelijke punt van Europa. Waarschijnlijk zijn we dan donderdag terug in Compostela zodat we toch dat museum van de pelgrim nog kunnen bezoeken en vrijdag begint dan de terugweg naar Kalmthout.
Aan iedereen nog vele groetjes en bedankt voor de leuke reacties.
Rita en Anita

• 18 Juni 2012 - 06:49

Aldiman:

Jammer van die nattigheid, maar we kregen hier ook al ons deel. Botten om in de garage te geraken, botten om de kiekens te bezoeken of om naar de patatjes te gaan kijken.
    Profiteer nog enkele dagen van jullie verblijf daar en kom veilig terug thuis. Afsluitende groetjes.

• 18 Juni 2012 - 09:49

Greta Van Aert:

Dikke proficiat voor jullie prestatie, geniet nog van de resterende dagen in Spanje.
    Groetjes van Greta

• 18 Juni 2012 - 21:07

Lisa Uit Minderhout:

dag fietsmadamme,
    ne dikke proficiat hoor.jullie hebben het weer gehaald.
    je kan weer dromen van een volgende bestemming.
    en t zal weer zalig slapen zijn in je eigen bed.
    groetjes!