We zijn er bijna - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Rita en Anita - WaarBenJij.nu We zijn er bijna - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Rita en Anita - WaarBenJij.nu

We zijn er bijna

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rita en Anita

15 Juni 2012 | Spanje, Arzúa

maar nog niet helemaal. Nog 50 km en dan hebben we ons doel bereikt. Gistermorgen begonnen we dus aan de beklimming van de Cruz de Ferro. Het was morgens niet zo koud als de vorige dagen en de beklimming viel goed mee. Op de Cruz de Ferro hebben wij ook onze steentjes achtergelaten. Wat dan volgde was echt niet om te stoefen. De weg was pas gepekt en kiezeltjes bestrooid. 10 km afdalen met dichtgeknepen remmen om niet weg te schuiven in de steentjes. Daarna ging het beter en hadden we toch nog een snelle afdaling. De volgende klim naar de Cebreiro kregen we het gezelschap van 2 Franse wielertoeristen : Claude en Bernard. We kregen maar amper de kans om een appelsientje te eten onderweg of eens te plassen want boven op de top wilden ze absoluut met ons op de foto. Claude bleef wachten tot onze appelsien op was en den Bernard kwam na 5 minuten kijken waar dat we bleven. Dus appelsientje op en doorfietsen. Boven stond heel hun ploeg 12 renners en 5 volgwagens ons op te wachten en we moesten samen met Bernard en Claude op de foto. Eigenlijk waren we nog niet helemaal boven, dus toen we bij het beeld van de pelgrim aankwamen : opnieuw op de foto met die Franse charmeurs. We werden die Fransen wel een beetje beu en in een afdaling zijn we op een splitsing de andere kant opgereden want daar stonden vuilcontainers waarachter we ons verstopt hebben. We zagen ze voorbijrijden en hebben ze niet meer teruggezien. ·s Avonds zijn we gestopt in Triacastela en daar logeerden ook 4 Nederlanders. Zij waren 14 dagen voor ons vertrokken uit Maaseik en hadden ongeveer even veel kilometers gefietst. Zij waren zo vriendelijk om onze fietsen boven op het terras te zetten. Overdag hebben we ook nog Marc Dejongh (zoon van Mil) gezien. Hij was te voet en was ons ·s middags voorbijgewandeld terwijl wij aan het picknicken waren. Toen we hem nadien voorbijreden riep hij naar ons met de vraag of wij Belgen waren. Hij kwam van Antwerpen en toen wij zeiden dat we van Kalmthout waren zei hij dat hij daar geboren en getogen was. Een rasechte Kalmthoutenaar dus. Hij was al bijna 4 maand onderweg.
Het eten ·s avonds is altijd een verrassing. Zo dachten we dat we vis besteld hadden maar tot onze verbazing was het vis met vleugeltjes en poten, kip dus maar het heeft gesmaakt.
Elke kerk die we onderweg zien heeft een of meer ooievaarsnesten op de toren.
Vandaag vertrokken met veel wind. De galante Nederlanders waren nog niet uit bed dus moesten we zelf onze fietsen naar beneden krijgen maar ook dat is gelukt. Er stond een stevige zuidwestenwind en die is in de loop van de dag alleen maar straffer geworden. Het laatste anderhalf uur hebben we in de regen gefietst en we waren kloddernat. Op het eerste adres was alles vol maar ze verwees ons door naar een pension een paar straten verder en daar was nog plaats. Een zeer vriendelijke dame hielp ons om onze tassen naar de 2de verdieping te brengen en daarna hebben we daar ook heel lekker gegeten. Een goei warme soep en nadien ribbekes en een tarte Santiago. ·t was weer een hele drukte in de eetzaal met Italianen, Spanjaarden en Fransen die luidop met veel commentaar de voetbal volgden. Wij zaten daartussen als stille brave Belgen.
We hopen om morgen rond de middag op het plein voor de kathedraal te staan. Daar staat ook een webcam die live te volgen is op internet. Dus misschien zie je ons wel aan komen rijden. Op http://www.crtvg.es/crtvg/camaras-web/praza-do-obradoiro kun je dat zien. We zullen wuiven.
groetjes en tot morgen

• 15 Juni 2012 - 20:26

Eggy En Lies:

wij juichen nu al voor jullie zeer knappe prestatie!
    Chapeau!!!

• 15 Juni 2012 - 21:01

Raymond:

Proficiat. Fietsen door het golvend landschap van Cebreiro vonden wij adembenemend ..jullie ook?

• 16 Juni 2012 - 09:01

Corine Mol:

van harte gefeliciteerd met deze geweldige prestatie!!!

Na 'n verdiende rust 'n gezellige terug reis.
    mijn bewondering is groot.
    groetjes Corine

• 16 Juni 2012 - 09:51

Fam. Kockx:

Hoera, jullie zijn aangekomen!!!! Nen dikke proficiat. We hebben jullie op de webcam gezien voor het busje.
    Groetjes, Tine, Arne, dieter en Ivan

• 16 Juni 2012 - 11:33

Christel V.:

Super, ik krijg al kippenvel als ik nog maar aan die aankomst denk. Proficiat