Svorkmo - Mosvik - Reisverslag uit Mosvik, Noorwegen van Rita en Anita - WaarBenJij.nu Svorkmo - Mosvik - Reisverslag uit Mosvik, Noorwegen van Rita en Anita - WaarBenJij.nu

Svorkmo - Mosvik

Blijf op de hoogte en volg Rita en Anita

08 Juni 2018 | Noorwegen, Mosvik

Gisteravond zaten we in de zon op een terras maar vanmorgen zag het er maar grijs uit. We hadden gepland om op tijd te vertrekken en om 5 voor 8 zaten we reeds op de fiets. We reden windaf richting Trondheim. Van daaruit moesten we overzetten naar Vanvikan. Er was een fastboat om 11.15 en de volgende om 12.30. Het was ongeveer 65 km fietsen naar Trondheim, dus hadden we niet verwacht om de boot van kwart na elf te halen maar het is ons toch gelukt. Zo’n 20 km voor de stad begon het wat te miezeren. Spijtig want anders hadden we de boot van 12.30 genomen om even wat sightseeing te doen maar het was koud en nat en we wilden vooruit. Hetgeen we gezien hebben toen we erdoor fietsten was wel de moeite. De grote kerk van Trondheim is het meest noordelijke vertrekpunt van pelgrims naar Santiago de Compostela. Deze stad is de derde grootste stad van Noorwegen en sinds 1449 worden alle Noorse koningen hier gekroond. De vele prachtige koopmanshuizen wijzen op een groot belang van handel en nijverheid door de eeuwen heen. Langs de rivier, die midden door Trondheim loopt, bouwden rijke kooplieden fraaie houten huizen die allemaal mooi geschilderd zijn in verschillende kleuren.
Na een klein half uurtje varen bereikten we Vanvikan. Aan de haven was er een wachtplaats voor de boot en daar hebben we dan ons boterhammetjes gegeten. We zaten er droog en konden daar ook naar de wc gaan. Het was over toen we weer op de fiets stapten maar niet voor lang. Al gauw deden we terug onze regenjassen aan. En het is blijven miezeren en lichtjes regenen tot in Mosvik. Er moest veel geschakeld worden dat betekent dus veel klimmen en dalen. We reden door een prachtig natuurgebied en zagen daar enkele zeer grote vogels langs de kant. Het waren kraanvogels. Ook liepen de schapen er los in de bossen en over de straat.
Toen we op camping Jækta Fjordstue aankwamen kregen we een extra vuurtje in ons huisje voor onze was te drogen. Na een goeie warme douche en een warme maaltijd waren we weer helemaal opgeknapt. Nog eens goed slapen en we kunnen er morgen weer invliegen.
Groetjes en tot ons volgend verslagje

• 08 Juni 2018 - 11:09

Quick Louis:

Dag madammen,
    het weer is in belgie niet veel beter, mss wat warmer maar voor de rest pfffttt. zware kost, die fietsroutes in Noorwegen. Ben er al verscheidene keren geweest maar dan wel met auto of vliegtuig. Dat gaat wat rapper vooruit ;-). Ik bewonder jullie toch wel , zulke fietstochten ondernemen. Heb ook een beetje medelijden met de kleinste onder jullie, want die moet 2x zo snel trappen als jullie maar als ze evengoed kan fietsen als ze kan koken is dat geen probleem. Wie ik ben ???? vraag dat maar aan Rita, die kent me nog misschien van 2 jaar geleden tijdens het gastronomisch koken. Het gaat jullie goed en hopelijk wat beter weer xx

• 08 Juni 2018 - 11:24

Lus Van Ginderen:

Hallo daar,

Leuk om regelmatig iets te lezen. Jullie zijn nu al een paar dagen onderweg en hebben dus ook al wat kilometertjes op de teller staan. Volgens de verslagen ook al heel wat gezien en beleefd ginder. Hier is het minder spektakulair : water zie Oesterdam, bergen zie viaduct Essen, Wildert en Kalmthout.
    Veel fietsgenot nog en we blijven het avontuur volgen.

Groetjes aan jullie 3tjes

Lus

• 08 Juni 2018 - 11:23

Lus Van Ginderen:

Hallo daar,

Veel fietsgenot nog en we blijven het avontuur volgen.

Groetjes aan jullie 3tjes

Lus

• 08 Juni 2018 - 12:42

Marc En May:

Dag madammen,

Jullie hebben er al heel wat kilometers getrapt. Als ge terugkomt dan kan niemand van de groep jullie volgen. Keitof allemaal en geniet er maar goed van. Een pracht van een avontuur. Heel veel groeten vanuit Kalmthout en we volgen jullie. Groetjes van May en Marc.