Terug van Fisterra - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Rita en Anita - WaarBenJij.nu Terug van Fisterra - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Rita en Anita - WaarBenJij.nu

Terug van Fisterra

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rita en Anita

20 Juni 2012 | Spanje, Santiago de Compostella

Maandagmorgen scheen de zon en dus was er niets dat ons belette om naar Fisterra te rijden. Het was veel klimmen en 125 km hebben we die dag afgelegd. Onderweg in Padron gingen we naar de kerk voor een stempel in ons boekje en de cafebaas van den overkant riep ons om ook bij hem een stempel te komen halen. Toen liet hij ons zijn boeken zien van pelgrims die bij hem binnen geweest waren en iets in die boeken geschreven hadden. Dus hebben wij dat ook maar gedaan en hij wou ook nog een foto van ons. Onderweg waren er veel wegenwerken en veel gerij van vrachtwagens. De wegen tussen Padron en de kust hadden ook geen vangrails en naast de weg ging het stijl naar beneden. Echt veilig rijden vonden wij dat niet. We hadden toen al besloten om een andere weg terug te nemen.
We zijn in Fisterra ineens doorgefietst naar de vuurtoren dat was ook nog een steile klim. En inderdaad daar werden kledingstukken en schoenen verbrand. Het was een mooi uitzicht over de Atlantische Oceaan vanop de rotsen. Daar stond ook nog iemamd met een grote stempel :"FISTERRA GAME OVER".
Daarna op zoek naar een slaapplaats en die hadden we vlug gevonden. ·s Avonds kregen we bij het eten als afsluiter een likeurtje. We konden kiezen tussen iets rood of iets geel. Wat het juist was weten we niet maar het ging zoet naar binnen. We hebben er goed van geslapen. In Fisterra kregen we dan ook nog een oficiëel certificaat dat we helemaal tot het eind van de camino zijn gefietst. Dindsdagmorgen stonden we op met donkere wolken boven de bergen. We zagen onze stranddag al in ·t water vallen maar tegen de middag klaarde het op en het werd heel warm. Dat was ·s avonds te merken want we waren zo rood als een kreeft. Omdat het daar zo lekker was zijn we terug naar hetzelfde restaurant iets gaan eten en voor de borrel natuurlijk. Naast ons zat een Belgische vrouw met haar dochter en die hadden al plezier na de fles wijn. Toen ze dan nog een borrel kregen konden ze niet meer van het lachen. Bleek dat ze juist ervoor een fles wijn gekocht hadden die ze aan de vuurtoren, nog 3 km wandelen en terug, wilden leegdrinken bij zonsondergang. Hun borrel lieten ze staan omdat ze bang waren dat ze niet meer boven zouden geraken. Wij vonden het zonde dat die borrels bleven staan en hebben die dan maar opgedronken. Toen kregen wij de slappe lach. Wij zijn dan nog naar het strand gewandeld voor de zonsondergang en daar stonden er nog meer met een fles te wachten tot de zon onderging en dat was prachtig om te zien.
Vanmorgen op tijd opgestaan, onze fietsen weer volgeladen en terug naar Compostela. Onderweg kwamen de Japanner tegen die wij zondag In het hotel Parador hadden ontmoet bij het gratis eten. Hij erkende ons ook meteen. Rond 3 uur waren we dan terug in Compostela na zo·n 88 km fietsen. We hebben nu zo·n 2742 km gefietst. Er komen vrijdag nog ongeveer 11 km bij van de verplaatsing naar de luchthaven. Zo zit onze fietstocht er bijna op en denken we weeral eens aan Kalmthout. Morgen en overmorgen nog wat dingen afzien in Compostela en dan zit het erop.
Het was een heel avontuur met elke dag weer nieuwe belevenissen en ontmoetingen. Het was de moeite waard en iets waaraan we nog dikwijls zullen terugdenken en over vertellen.
Bedankt voor alle reacties en de interesse in onze verslagen over onze tochtje naar Compostela.
Groetjes van Rita en Anita.

• 20 Juni 2012 - 16:30

Eggy En Lies:

Anita, wel thuis en een blij weerzien van al je kids en klein-kids!

• 20 Juni 2012 - 17:21

Lisa Minderhout:

ja dames een welvarende thuiskomst,je kinderen zullen trots zijn, en zeker heel fier,zo een straffe moeder te hebben!
    groetjes en ne dikke knuffel!

• 20 Juni 2012 - 17:52

Leo A Af Meer:

Nogmaals proficiat aan de "Madammen". Prachtig parcour afgelegd en bedankt voor de mooie reisverslagen. Nog een mooi verblijf en een prettige thuiskomst.

Mvg

• 20 Juni 2012 - 19:37

Lähes Eat Valmis :

Toinen ne ja kotona koska satunnaisesti ansastajia koskeva matkaa

• 01 Juli 2012 - 18:37

L+l:

samen uit samen thuis is iets wat toch wel gewaardeerd word dat is het motto van vele fietsers.Maar ja dat is teamspirit en dat moet je leren.

• 02 Juli 2012 - 13:43

Mark Dejongh:

rita en anita
    voor mij was het heel leuk jullie daar in het zicht van de meet bij wonder tegen te komen. ik ben ondertussen ook weer thuis aan het afkicken. morgen mijn eerste werkdag na 4 maanden. pelgrimsgroetens mark

• 09 November 2012 - 10:30

Froukje Van WaarBenJij.nu:

Hi fietsmadammen,

Wij zijn voor een nieuw boek op zoek naar reisverslagen over de reis naar Santiago de Compostella.

Mochten jullie het leuk vinden als wij jullie verhalen in dit boek opnemen, mail ons dan eventjes voor meer info!

Groetjes,
    Froukje