Dag 3 Koksijde -Ieper - Reisverslag uit Ieper, België van Rita en Anita - WaarBenJij.nu Dag 3 Koksijde -Ieper - Reisverslag uit Ieper, België van Rita en Anita - WaarBenJij.nu

Dag 3 Koksijde -Ieper

Blijf op de hoogte en volg Rita en Anita

06 Juni 2021 | België, Ieper

Deze morgen scheen de zon reeds voor we opstonden en het was al aangenaam buiten voor Weimarrepubliek half negen gingen ontbijten. We logeerden bij “vrienden op de fiets” en aan de ontbijttafel zat ook een koppel uit Wuustwezel ; Lucien en Mieke Van Dijck. Zij waren in Koksijde voor een tentoonstelling van hun dochter in het abdijmuseum Ter Duinen en voor Beaufort 21. Door de gezellige babbel was het al niet meer zo vroeg voor we vertrokken maar we hadden voor vandaag geen lange route gepland. We fietsten langs de “hoge Blekker” Met zijn 33 meter is hij de hoogste duin van heel de kuststrook. Het was een vaste baken voor de zeelui die van ver al zijn witte kruin zagen blinken ('blekken' in het plaatselijke dialect). Vandaar ging het verder langs het vliegveld van Koksijde naar Veurne. Na een sightseeing in Veurne trokken we door naar Diksmuide langs de ijzertoren. Indrukwekkend. We zetten onze weg verder langs de IJzer richting Lo-Reninge. In Fintele vonden we een mooi picknickplaats aan de Fintelesluis. Die de Lovaart verbindt met de IJzer. Na de middag passeerden we West-Vleteren. De abdij ligt nog wel een eindje van het dorp vandaan. Vandaaruit reden we door de Sint-Sixtusbossen richting Poperinge en Westouter. De Sixtusbossen strekken zich uit op de heuvelrug ten noordwesten van Poperinge. Ze omvatten verschillende bossen op het grondgebied van Poperinge en Vleteren: de afzonderlijke deelgebieden Theetbos (15 hectare), Couthofbos en -park (70 hectare), de Lovie (28 hectare), Canadabossen (16 hectare), Bardelenbos (32 hectare), Dozinghembos (38 hectare) en het bos bij de Sint-Sixtusabdij (19 hectare) vormen samen een boscluster van 220 ha.
Onze eerste serieuze klim dit jaar was de Schomminkelstraat. Vanaf Westouter is de Schomminkelstraat 1.5 km lang. Over deze afstand overbrug je 63 hoogtemeters. Het gemiddelde stijgingspercentage van de klim is bijgevolg 4.1 %. De maximale hellingsgraad is 19 %. Boven aangekomen op de Rodenburg zijn we even blijven wachten om een dameskoers te zien passeren. Die reden met een rotvaart de helling af. Wij vervolgden onze weg onder de Cordobastoeltjeslift door, nog een stukje naar boven. In de bosrijke omgeving boven op de Rodeberg staat de Lijstermolen, die samen met die omgeving beschermd is. Vlak daarbij vertrekt de stoeltjeslift Cordoba, de enige kabelbaan in de provincie. De kabelbaan verbindt de Rodeberg met de Vidaigneberg. We fietsten naast een wijngaard waar naar ‘t schijnt de beste wijn van België gemaakt wordt. Vandaaruit ging het dan bergaf richting Loker en Kemmel. De berg hebben we links (rechts) laten liggen. Vandaaruit ging het richting Ieper daar zijn we juist nog naar de Last Post geweest. We hadden niet verwacht dat we daar naar zouden kunnen want volgens de website is het nog steeds zonder publiek. Veel volk was er dus niet aanwezig. Na nog een wandelingetje door Ieper was het dus tijd voor ons verslag. Morgen fietsen we naar Aat provincie. Henegouwen.
Groetjes en tot morgen
Rita en Anita

• 07 Juni 2021 - 12:51

Britt:

Dat zit zeker goed met jullie klimbenen. Veel plezier en geniet van het zonnetje. Groetjes uit de Slijkstraat