Berlijn - Reisverslag uit Brussel, België van Rita en Anita - WaarBenJij.nu Berlijn - Reisverslag uit Brussel, België van Rita en Anita - WaarBenJij.nu

Berlijn

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rita en Anita

24 Juli 2009 | België, Brussel

Dag 6 van Goslar naar Wolmirsleben
Omdat we de gelegenheid hadden om onze verslagen op onze site te zetten waren we natuurlijk wat naar de late kant om te vertrekken; het was pas half tien toen we op de fiets stapten. Het begon goed: 2km bergaf om terug op de route te komen. Daarna begonnen aan een serieus steile klim. Eens boven hadden we een prachtig uitzicht over Goslar. Maar dan begon de afdaling in de losse steentjes. Niet gewoon. In plaats van dan een beetje snelheid te kunnen halen was het zeer voorzichtig afdalen en dan terug naar de volgende helling. De Tourmalet was er niets tegen. Het waren echt geen fietspaden daar in de omgeving van Goslar maar mtb padjes. Op een zeker ogenblik was de weg afgesloten door een slagboom en we konden er niet naast of ergens anders naartoe. Er kwam juist iemand aangewandeld en die zei dat we gewoon onder die slagbomen moesten doorkruipen. Die bleken van een renbaan te zijn zodat we 4 keer onder de slagbomen doormoesten. Na 2 uur hadden we nog maar 20 km afgelegd van de voorziene 136. En volgens de plannetjes was er niet veel verharde weg in ’t vooruitzicht. In een tankstation hebben we een fietskaart van de omgeving gekocht en we hebben dan zelf maar een route uitgestippeld. Na 114 km bereikten we dan Wolmirsleben.
Dag 7 van Wolmirsleben naar Bergwitz
’s Nachts had het serieus geonweerd maar ‘smorgens scheen de zon en begonnen we op tijd aan onze trip naar Bergwitz. De wegen waren goed berijdbaar met in het begin nog veel zandwegen met plassen zodat onze fietsen er weer bemodderd uitzagen. Het was een vlakke rit door mooie natuur gebieden en kleine dorpjes. En overal waar je keek zag je windmolens. We hebben ook zeer veel fietsers gezien die dezelfde route volgden. Zo was er een Nederlander die samen met ons voor de spoorweg stond te wachten. Hij vond dat de wegen slecht aangeduid waren en in slechte staat. We fietsten daarna verder maar omdat hij al zijn bagage op de fiets had gingen wij wat harder en kon hij ons niet volgen maar in het volgende dorpje kwamen we hem tegen van den andere kant. Hij riep dat wij naar de verkeerde kant aan ’t fietsen waren maar volgens ons had hij een plaatje gemist. Wij hadden met Luc en Elza een plaatsje afgesproken waar we ’s middags samen spaggeti gingen eten. Zij stonden geparkeerd bij een benzinestation. Daar zijn wij met onze fiets naar de carwash geweest. Met de hoge drukspuit waren die zo weer schoon. Na het eten nog de ketting smeren en we konden weer verder. In het volgende dorp stonden beschilderde koeien net zoals die beschilderde paarden in Warendorf. Mooi om te zien. We hebben onderweg ook zeer veel ooievaars gezien, zelfs met een groot nest op een schouw in een dorpje Elsnigk. Een beetje later zagen we die Hollander aan de kant van de weg staan bij een wegenkaart dus zat hij toch weer op de juiste route. Dat de route niet helemaal overeenstemt met het boekje hebben we gemerkt toen we onderweg waren van Goltewitz naar Radis. Op een zeker ogenblik moesten we ergens in de bossen rechtsaf maar de bleven maar rechtdoor wijzen en het bos was verboden natuurgebied. Uiteindelijk zijn we dan een heel stuk rond gereden langs Jüdenberg en langs Gräfenhainichen. Daar was juist een groot festival geweest want de weiden lagen vol met afval en in de verte zagen we nog een grote witte viptent staan. Dat was vlak aan Gremminer See die we helemaal rond gefietst zijn. Een kleine 10 km verder bereikten we dan de camping aan de Bergwitzsee, met 145 km op de teller.
Dag 8 Van Bergwitz naar Berlijn
De laatste dag hebben we nog wat moeten klimmen. In het begin waren het weer veel zandpaden. Bij een afdaling in het bos kreeg Rita een stok tussen de slijkvanger. Maar die kregen we weer wat recht zodat die niet meer tegen het wiel sleep en we konden weer verder. Eens we in het gebied Brandenburg waren hadden we bijna overal asfaltwegen door de bossen. De steilste klimmen hadden we achter de rug en het ging goed vooruit. Op de middag hadden we een bui terwijl we zaten te eten. Maar voor de rest was het weer zonnig en warm. De camping waar we naar toe moesten ligt even buiten Berlijn en dat was nog even zoeken maar na 159 km zat onze tocht erop. Volgens de teller van Rita was de totale afstand 1108,82 km en bij Anita juist 1100,05 km, zonder platte banden. De broer en schoonzus van Rita kwamen nog op bezoek met de geel trui voor Rita en zonnebloemen voor ons allen.
Vandaag bezoeken we de filmstudio waar Kris werkt en in de namiddag gaan we naar de Belgische ambassade. Luc en Elza mogen fietsen gebruiken van de buren van Kris. Morgen gaat hij ons door Berlijn gidsen dus dat wordt zeker nog interessant.
Aan iedereen nog vele groetjes van Luc, Elza, Maria, Rita en Anita
Ps : dit bericht is in de ambassade op internet gezet

• 24 Juli 2009 - 17:59

Greta:

Een dikke proficiat voor zo'n prestatie, slechte wegen,regen, steentjes en steile hellingen houden jullie niet tegen.
    Echt straffe madammen!!!!
    Geniet nog van Berlijn. Tot volgende week, ik kijk al uit naar de verhalen.

• 24 Juli 2009 - 19:39

Luk:

Proficiat aan de dames en proficat aan de begeleiders die ze zo goed gesoigneerd hebben!

Welkom terug

• 24 Juli 2009 - 20:40

Simonne:

hoera!! de fietsmadammen zijn echt straffe madammen. Proficiat en geniet nu nog maar van een beetje city tour in Berlijn.

• 25 Juli 2009 - 06:24

Lisa:

hoi meisjes,tof hoor julie zijn echte fietsmadammen hoor!ik zou het niet kunnen.al bij al nog goed weer gehad hé,t'hoeft geen 30 ° te zijn hé,ik ga vandaag stappen,maar 25 km hoor maria,bij jan brosens in wortel,ik ben weeral geblesseerd,heb eeen gekneusde rib,en dames het allerbesteop je terug rit,en nog veel nieuws hé,zoietsles ik graag,
    doei lisa

• 25 Juli 2009 - 08:17

Jeannine:

Wow Rieke ,Maria en Anita!
    Wat een fantastische tocht dat je weer hebt overwonnen!Als ook voor vrolijk Elzake,en knap Lukske nen dikke proficiat,dat je de dames altijd weer de nodige verzorging en energie hebt gegeven.geniet nog van julie verblijf ginder,en doe ze daar ook de groeten.

• 26 Juli 2009 - 09:37

Fons & Marleen:

Hallo iedereen,
    Proficiat aan de fietsmadammen en ook aan ons knap lukske & Elza voor hun goeie begeleiding tijdens deze fietsvakantie.

Groetjes,
    Fons & Marleen

• 26 Juli 2009 - 09:57

Vergouwen-Hensen:

Proficiat met de aankomst in Berlijn. Het was blijkbaar een zware fietstocht. Jullie zijn echte krakken maar ligt dat misschien aan de goede verzorging van Elza en Luc. Ook proficiat voor hen. Groetjes Eddy en Lydia

• 27 Juli 2009 - 18:25

Kris Den Berliner:

Jullie waren een fantastisch gezelschap!
    Er is hier nog zo veel meer te zien en jullie moeten zeker terugkomen. Dan gaan we ook eens naar het Olympiastadion(als Hertha tegen een Belgische ploeg moet sjotten of zo;oD).
    Het ga jullie goed en nog een mooie zomer in de Heimat! Doe ze daar de groeten.

• 22 Juli 2011 - 06:10

Aldiman:

Ne dikke proficiat aan de dappere trappers. Jullie hebben het toch weer gedaan. Bewijs dat de fietsmadammen over een goed stel benen en wilskracht beschikken. Veel plezier nog in Berlijn en kom veilig terug in Kalmthout. Voor jullie zou men ook een feestje moeten bouwen bij uw terugkomst, zoals ze doen met de krakken van de tour de france.
    Groetjes en tot de volgende.