Dag 19 - 20 - 21 - Reisverslag uit Le Crotoy, Frankrijk van Rita en Anita - WaarBenJij.nu Dag 19 - 20 - 21 - Reisverslag uit Le Crotoy, Frankrijk van Rita en Anita - WaarBenJij.nu

Dag 19 - 20 - 21

Door: Rita en Anita

Blijf op de hoogte en volg Rita en Anita

26 Juni 2023 | Frankrijk, Le Crotoy

• Zaterdagochtend vertrokken we weer met goed weer langs de kust. We zien nog steeds regelmatig herdenkingsmonumenten van D-day. En in elk dorpje aan de lantaarnpalen foto’s van gesneuvelde soldaten. Het is nog steeds klimmen en dalen. Soms heel steil zodat we toch af de fiets moesten. Na een hele steile afdaling kwamen we in Honfleur waar je je in de middeleeuwen waande. Het was er heel druk met veel galerijtjes en winkeltjes allerhande. We reden op het Seine fietspad richting de Normandië brug. Een lange heel hoge brug over de Seine. De Pont de Normandie is met een totale lengte van 2.143,21m, de langste in zijn soort in Europa en heeft een hoogte 214,77 m. De Pont de Normandie is de enige door mensen gebouwde constructie, die in de bergprijs van de Tour de Franse heeft meegeteld. Na het oversteken van de brug moesten we langs de péage maar fietsers mochten zo doorrijden. We kwamen terecht in het havengebied van Le Havre waar zeer goede fietspaden voorzien waren. Van ons hotel wisten we wel de straat maar geen nummer. We hadden geen erg in maar we stonden er vlak bij met onze rug er naar toe. In het hotel konden we een avondmaal zelf opwarmen in de microgolf en het smaakte.
  • In Le Havre vertrokken we weer bergop. Er waren ook al linten gespannen voor een loopwedstrijd en verschillende deelnemers waren zich reeds aan het opwarmen. Dat opwarmen hadden wij niet nodig want het was zeer warm. In de voormiddag zagen we een thermometer waarop het 34° was. In Yport hebben we onze boterhammetjes opgegeten met een hongerige meeuw in de buurt. Maar we hebben geen kans gegeven om er met ons eten vandoor te gaan. Ze was wel zo frank om op mijn stuurtas te gaan zitten. We hadden ons goed voorzien van drinken maar in de namiddag was alles zo warm geworden dat we bij een huis stopten waar iemand buiten zat en om fris water vroegen. Het was precies wel niet van harte maar hij deed het toch. Toen wij vertrokken ging hij naar binnen en deed de deur toe. Nog wat verder kwamen we voorbij een kerk waar een openbaar toilet was en waar we onze T-shirt onder de kraan hielden en nat terug aandeden. Heerlijk fris maar vlug droog. Het laatste uur van onze tocht begon het wat te waaien en zo voelde het toch iets frisser aan. We logeerden er in een oud kasteeltje in Chapelle-sur-Dun. Deze b[e-38]b werd gerund door twee broers op leeftijd. De ene deed de ontvangst van de gasten en de andere zorgde voor het ontbijt. Vriendelijke heren. Daar vlakbij was er geen eetgelegenheid en in het dichtstbijzijnde dorp was er op zondag niets open. Dus dat werd nog even trappen naar het volgende dorp. Dat werd laat op de avond nog een tochtje van 11 km.
  • vandaag was het heel wat frisser. 24 ° zagen we op de thermometer. We reden bijna heel de dag tussen hele grote vlasvelden. Het ging ook goed vooruit want we reden over een voormalig treinspoor. Het ging zo goed dat we onze gps niet in het oog hadden gehouden en reeds een paar km te ver waren. Even uitgezocht en die fietsroute kwam uiteindelijk terug op onze gps route zonder dat we iets hadden moeten klimmen. Na een daling richting kust volgt er natuurlijk een klim over de volgende rots. De laatste was in Ault waar we eerst dachten dat we het not zouden halen maar even doorbijten en het lukte. Vanaf dan werd het vlakker en reden we door een moerasgebied en daarna langs de baai van de Somme. Heel de dag hadden we de wind in de rug. Alleen de laatste 10 km reden we met de wind op kop richting Le Crotoy. Hier geen vriendelijke ontvangst. De deur ging slechts op een kiertje open en we kregen amper de gelegenheid iets te vragen. Geen aanrader.
  • morgen beginnen we dus aan onze 2 laatste dagen in Frankrijk
  • Groetjes van ons en tot de volgende

• 27 Juni 2023 - 08:30

Leen & Co:

Goe bezig!! In Frankrijk dus betere fietswegen maar in Engeland zijn de mensen dan precies wel vriendelijker. Geniet nog van de laatste fietsdagen!