Vennesund - Tjøtta - Haugland - Reisverslag uit Kilboghamn, Noorwegen van Rita en Anita - WaarBenJij.nu Vennesund - Tjøtta - Haugland - Reisverslag uit Kilboghamn, Noorwegen van Rita en Anita - WaarBenJij.nu

Vennesund - Tjøtta - Haugland

Blijf op de hoogte en volg Rita en Anita

11 Juni 2018 | Noorwegen, Kilboghamn

Toen we gisteren vertrokken vanaf de camping was het helemaal grijs en af en toe was er een beetje gemiezer. We wilden de ferry van Horn naar Andålsvag halen ‘s middags want op zondag varen er niet zoveel overzetboten. Dat was ons gelukt want dat traject was in onze ogen redelijk vlak na al het klimmen dat we al achter de rug hebben. We waren er reeds om kwart na elf en moesten nog wachten tot 13.10 Onderweg hadden we wel enkele winkels gezien maar die waren allemaal gesloten. De campinguitbater had ons verwittigd om er voor te zorgen dat we eten bij hadden want dat er daar in de omgeving niets te vinden was. Voor ‘s middags hadden we nog wel wat voorraad maar dat was alles. Aan de aanleghaven van de ferry was ook helemaal niets te zien om binnen te kunnen picknicken en het was er redelijk koud. Toen dan eindelijk de boot kwam, hebben we aan de overkant in een wachthuisje ons boterhammen gegeten. We zetten onze tocht verder naar de volgende ferry in Forvik en nog steeds geen winkels te zien die open waren. Het was maar 17 km fietsen dus we waren weer goed op tijd. Dat werd weer een paar uur wachten en nergens iets te zien om iets warm te drinken. Toen zijn we maar in de sanitaire blok van een camping gaan wachten. Daar was het warm, er was wat te lezen en we konden de boot zien aankomen. Op de boot viel het heel goed mee in die zin dat we er belegde broodjes konden kopen voor ‘s avonds en we konden er iets warm drinken. Het was een uur varen. Na een kleine 10 km fietsen bereikten we rond 18 uur de camping. We hebben gisteren iets van een 86 km afgelegd en toch lang onderweg geweest.
Vandaag is het een lange rit geworden omdat er geen slaapgelegenheid was onderweg. We hebben zowat 140 km gefietst en er waren serieuze klimmen bij. Maar de uitzichten waren gewoon prachtig. Wat een zicht je hebt als je boven komt en onderweg al die watervallen en riviertjes die je ziet. Geweldig! We passeerden een berg de “Syv søstren”, de zeven gezusters omdat die berg eigenlijk zeven toppen heeft. Spijtig genoeg konden we niet alle toppen zien omdat die in de wolken zaten. In Sandnessjoen eerst gewinkeld want verderdoor zouden er niet veel winkels meer zijn. Daar zagen we op een display dat het slechts 8 graden was. Zowat 5 kilometer veder moesten we een heel lange en hoge brug over en daar voelde het nog kouder aan zo boven het water en tussen de bergen. Zowat een kilometer voor de ferry van Levang naar Nesna werden we voorbijgestoken door een Belgische mobilhome. Ze stonden ook te wachten om over te steken. We werden bij Frans en Agnes uit Tremelo uitgenodigd om koffie te komen drinken. Een gezellige babbel verkortte het wachten en we konden ons gelijk opwarmen. Bedankt Frans en Agnes. In Nesna hebben we eerst gepicknickt in het havenhuis en toen konden we aan het klimmen beginnen. Het was goed door trappen maar toch genieten van de prachtige uitzichten. Na elke bocht een nieuwe ansichtkaart. En tijdens het klimmen zie je al de mooie bloemen in de berm beter dan dat je er voorbij vliegt. Gisteren zagen we zelfs nog paasbloemen bloeien. Tulpen zie je hier ook nog staan in de tuintjes. We hadden een klim van 5 km aan 10% en toen we daar boven kwamen hadden we een ongelooflijk fantastisch uitzicht. Er stond ook een koppel Nederlanders met de auto en zij waren op de terugweg van Noordkaap. Zij hebben daar zeer slecht weer gehad dat zelfs de weg erheen afgesloten werd vanwege het gevaar door de stormwind en de sneeuw. Drie keer hebben ze geprobeerd om daar te geraken en toen het lukte was het zo grijs en mistig dat ze niet veel hebben kunnen zien. Hopelijk hebben wij meer geluk. We hadden vandaag ook weer plekken sneeuw naast de weg. Het weer is hier echt onvoorspelbaar. Je rijdt in het zonnetje en ineens overtrekt het en begint het te smosregenen en achter de volgende draai in de weg is het over en kan je weer je regenjas uitdoen. Toen we hier op de camping aankwamen lag die in de zon en de bergen erachter zaten in de grijze wolken. Later op de avond is het hier iets harder gaan regenen. Maar we zitten hier binnen lekker warm. Morgen fietsen we naar Reipa. Niet veel kilometers maar wel drie ferry’s. Dus misschien tot morgen voor een verslagje vanuit Reipa.
Groetjes van de fietsmadammen.
We zitten nu in Haugland dat is zowat 16 km onder Kilboghamn maar ik krijg het niet aangeduid op de kaart.

• 12 Juni 2018 - 07:48

Leen & Co:

Komaan fietsmadammen, kei goe bezig, volhouden!! Door weer en wind, hopelijk is het aan de Noordkaap wat beter tegen dat jullie daar arriveren!
    Veel succes!!

Groetjes,
    Leen & co

• 12 Juni 2018 - 10:50

Leo Af Meer:

Bedankt voor de reisverslagen en houd er de moed in. Ik ben gisteren op Noordkaap geweest en toen was het goed weer. (streetview hi). Ik denk dat het een heel schone fietstocht is en hopelijk met goed weer.

Veel succes,

Leo

• 12 Juni 2018 - 10:57

Tinne En Joris:

Super goed bezig, tante Anita. We lezen het verslagje elke dag met veel interesse en bewondering. Hoedje af voor deze prestaties! Ook al is het weer jullie niet altijd goedgezind, jullie zien toch de mooiste dingen onderweg op de fiets. Nog een prachtig avontuur gewenst, groetjes van Tinne en Joris, Timo en Kasper.

• 12 Juni 2018 - 15:47

Greta Van Aert:

Hallo fietsmadammen,
    Wat een prachtige fietstocht in Noorwegen, 't is genieten van de reisverslagjes,
    nog veel fietsplezier!
    Groetjes,
    Greta van Aert

• 12 Juni 2018 - 22:21

Lus Van Ginderen:

Hallo daar,
    Regelmatig kijken we of er iets gepost is en lees dan met plezier jullie verslagen van dit avontuur. Het ziet er allemaal geweldig uit wat jullie daar meemaken. Morgen rijden we met de groep Goree - Overflakkee en ik vermoed dat jullie daar ook over de tong zullen gaan.

Grtjes aan jullie 3tjes
    Lus

• 13 Juni 2018 - 15:59

Elga Meeusen:

Hallo , fijn jullie reisverslag te lezen , zelfs op verlof in Frankrijk

• 15 Juni 2018 - 18:51

Lieve Hanssens:

Dikke proficiat met jullie prestatie . De inspanning die jullie leveren , worden wel ruimschoots vergoed , door de prachtige uitzichten . Het mooiste land van Europa ? Ik denk het wel
    Nog veel plezier en Rita , bedankt voor het prachtige boek . Daar geniet ik van