Haugland - Reipå - Saltstraumen. - Reisverslag uit Kilboghamn, Noorwegen van Rita en Anita - WaarBenJij.nu Haugland - Reipå - Saltstraumen. - Reisverslag uit Kilboghamn, Noorwegen van Rita en Anita - WaarBenJij.nu

Haugland - Reipå - Saltstraumen.

Blijf op de hoogte en volg Rita en Anita

13 Juni 2018 | Noorwegen, Kilboghamn

Vanmorgen was het reeds goed aan het regenen maar regen voor 8 uren blijft niet duren. Om kwart na 8 vertrokken we in de motregen en we bereikten goed op tijd de ferry van Kilbogshamn naar Jektvik. We staken nog 4 fietsers voorbij die ook op dezelfde camping overnacht hadden. Een Frans koppel, een Duitser en nog een Fransman die in Noorwegen woont. De Duitser fietste met een ligfiets en had het wel lastig om bergop te geraken. Onderweg waren er wat wegenwerken want er werd een tunnel geboord. Dus volgend jaar moet je waarschijnlijk die klimmetjes van 10% niet meer doen want dan kun je dwars door de berg. De andere fietsers haalden ook op tijd de ferry. Op de boot gingen we de poolcirkel over. In Jektvik aangekomen haastten wij ons naar de winkel om wat eten te kopen voor ‘s middags en dan weer vlug de fiets op naar de volgende ferry. We moesten ongeveer 30 km afleggen en dat begon al met een stevige klim van 11% en 2 tunnels waarvan 1 meer dan 3 km. Op deze ferry waren wij de enige fietsers. De overzet van Ågskardet naar Forøy duurde slechts 10 minuten, maar we mochten reeds vroeger aan boord zodat we rustig de tijd hadden om onze broodjes op te eten. Dan volgde weer een trip van ongeveer 30 km naar de ferry van Vassdalsvik naar Ørnes. Onderweg hadden we zelfs nog tijd om te winkelen voor het avondeten. We zagen ook nog een vos de weg oversteken en in de voormiddag hebben we zelfs een groepje rendieren gezien. In Vassdalsvik aangekomen stond er nog een fietser te wachten. Marc afkomstig uit Gent fietst alleen van Oslo naar de Lofoten en weer terug naar Götenborg. Hij kampeerde op dezelfde camping in Reipa. Vandaag trokken we naar Saltstraumen. In Saltstraumen stroomt ook de Saltstraumen ("De Zoutstroom"). Het is een sterke getijstroom en maalstroom in de provincie Nordland in het noorden van Noorwegen.
Hij ligt circa 10 km ten zuidoosten van de stad Bodø. Het smalle kanaal verbindt de Saltfjord met de Skjerstadfjord. Het is de sterkste getijstroom in de wereld. Tot 400 miljoen m³ (ton) zeewater passeert elke zes uur door een 3 km lange en 150 m brede zeestraat, met snelheden van 20 knopen (ongeveer 37 km/u). Waar de stroming op zijn sterkst is, kunnen draaikolken van 10 m in diameter en 5 m diep ontstaan. Morgenvroeg trekken verder naar Bodø waar we ferry nemen naar de Lofoten. Het is er heel toeristisch. We zijn benieuwd.
Groetjes en tot de volgende.

• 14 Juni 2018 - 06:38

Joppe:

Ooh, super cool. Als ik wat ouder ben ga misschien een keertje mee om de natuur gezien want ik heb nog nooit een wilde vos, een kudde rendieren of een grote draaikolk gezien.

• 14 Juni 2018 - 20:27

Robert ,de Buurman:

Anita en reisgezellen,
    Veel groeten vanuit de Vogelenzangstraat, ook van Ida!!!
    Fantastisch van jullie! Beetje jaloers ook want zoveel mooie momenten...
    Geniet ervan!
    Ik ben zojuist bij Rene geweest.Hij ziet er nog altijd goed uit!
    Je kan dus nog wel een dagje extra nemen...
    Zolang hij blijft winnen bij het petanquen blijft hij stralen.
    Goede reis verder!

• 16 Juni 2018 - 08:24

Robert & Lutgarde :

Dag fietsmadammen,

Gisteren waren wij op de tractorwijding van de Hoevefeesten en liepen René tegen het lijf.
    Wij hebben de arme jongen dan maar een beetje op sleeptouw genomen en hem wat eten en drinken gegeven wat hij staat graatmager,het wordt dus hoogtijd dat jullie naar huis komen.

Julie buurman was er ook met zijn tractor maar.....tussen 2 mammoettractoren in reed zijn zoontje met zijn dwergtractor ( op batterij ) ongelofelijk om te zien.

Met deze wensen Lutgarde en ik nog veel leuks en tot schrijft,

Robert & Lutgarde ook uit het verre noorden van Essen Hoek maar dan wat dichter.

• 29 Juni 2018 - 19:37

De Coninck Marc:

Hoi dames, ik zie dat jullie het vlot gehaald hebben. Chapeau!!

Een kleine correctie. Ik fietste van Brevik via de 17 en de Lofoten naar de Noordkaap.
    De terugweg gaat via Finland en ik ben nu in Inari. In Turku gaat het naar Zweden en
    in Göteborg neem ik de boot terug naar Gent. Dus nog een paar weken werk.

Bedankt voor de tip van de pensionisk, die heeft wel wat geld bespaard.

Groeten aldaar,

Marc