Eindelijk - Reisverslag uit Kalmthout, België van Rita en Anita - WaarBenJij.nu Eindelijk - Reisverslag uit Kalmthout, België van Rita en Anita - WaarBenJij.nu

Eindelijk

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rita en Anita

21 Juli 2009 | België, Kalmthout

Ja jullie hebben lang moeten wachten maar hier volgt dan een verslag van onze belevenissen tot hiertoe :
Verslag van de proloog in onze meerdaagse ronde Kalmthout-Berlijn
Vanmorgen om half 8, na een korte nachtje, stonden we vertrekkensklaar in de Kijkuit NIET OM DE TREIN TE NEMEN maar om met de fiets naar Berlijn te rijden. Greta en Lea fietsten het eerste uur met ons mee langs Achterbroek, Wuustwezel, Loenhout, Meer, Meerle tot aan de grens. Het fietsen ging vanzelf en om half twaalf hebben we ons boterhammen gegeten op het gezellige terras van “De Kiosk” in Loon op Zand. Daarna reden we door het prachtige Nationaal Park “Loonse en Drunense Duinen”. Onze weg vervolgde zich langs de Maas tot in Lith waar we reeds om half drie arriveerden na 119 km. We zitten hier op een prachtige camping “De Lithse Ham” vlak aan het water gelegen. Van Maria Janssen hadden we een bakje lekkere kersen meegekregen voor onderweg en die hebben ons goed gesmaakt. Morgen fietsen we zo’n 128 km naar Eibergen juist voor de Duitse grens. Hopelijk hebben we morgen nog zo’n goed weer want dat fietst toch heel wat vlotter dan onze 1ste dag vorig jaar naar Lourdes.
Verslag dag 2 van Lith naar Eibergen
Vanmorgen om half zeven barstte er een onweer los boven de camping zodat we er maar van geprofiteerd hebben om een beetje langer te blijven liggen. Toen we om negen uur hadden ontbeten dachten we dat het nog wel heel de voormiddag zou regenen zo grijs was het. We maakten al plannen om het middageten in de caravan te gebruiken en daarna door te fietsen want dan zouden de ergste buien misschien over zijn. Maar plots klaarde het op en op een klein half uur was de hemel opgeklaard en kwam de zon erdoor. Vlug boterhammen gesmeerd en om kwart na tien zijn we vertrokken Er was heel wat wind maar we hadden geluk want het was meestal windaf of zijwind. We hebben de Maas overgestoken met een veer in Gemen. We kwamen op het laatste nippertje aan want de slagbomen waren al dicht maar de veerman was zo vriendelijk om ons toch nog aan boord te laten. We fietsten vandaag een stuk door de Betuwe tot Arnhem. Dan Arnhem door en daarna door het prachtige gebied van de Veluwe. We fietsten ook door het militair domein “het Groote Veld” in Vorden. Het was iets meer zoeken om de juiste weg te vinden zodat we uiteindelijk om half zeven na een dag zonder regen op de camping in Eibergen na 129 km aankwamen. Morgen hebben we zo’n 136 km voor de boeg volgens Knap Lukske. We steken dan de grens over in Zwillbrock en fietsen via Vreden, Stadtlohn, Darfeld, Aulendorf, Havixbeck, Nienberge,Münster, Telgte tot in Warendorf. Hopelijk hebben we morgen weer een droge dag.
Dag 3 van Eibergen naar Warendorf
Vandaag zijn we na zo’n 4 km fietsen de grens met Duitsland overgestoken. Er was zeer veel wind en grijze wolken maar gelukkig kwamen we er met een uurtje smosregen in de voormiddag vanaf. We reden meestal windaf en de route was minder heuvelachtig dan de dag ervoor toen we vlak na Arnhem wel wat moesten klimmen. Na de Nederlandse fietspaden was het wel even wennen aan de Duitse wegen, nogal wat aardewegen en paden met steenslag. Op zeker ogenblik moesten we bergaf, met nogal wat bochten, door de losse steentjes en dan ben je blij dat je recht blijft. Maar we hebben ook mooie dingen gezien; gezellige dorpspleintjes en mooie kasteeltjes, prachtige natuurgebieden en riviertjes die daar door kronkelen. Na 136 arriveerden we dan in Warendorf. Omdat er zo’n felle wind stond hadden Luc en Elza de tent niet kunnen zetten dus sliepen we met ons allen in de caravan.
Dag 4 van Warendorf naar Eicholz
We vertrokken om een uur of tien en reden door Warendorf dat gekend is in de paardensport en dat kon je wel merken. In de straten stonden allemaal standbeelden van paen arden die op allerlei manieren beschilderd waren. Mooi om te zien. We waren nog geen 20 km onderweg toen we een eerste buitje over ons heen kregen. Dat duurde niet lang dus de zeiltjes weer uit. Een beetje later regende het weer even en dus zeiltjes weer aan. Een beetje later scheen de zon dus zeiltjes uit. Maar daarna veranderde het weer en kregen we een echte stortbui over ons heen. We hebben eerst nog wat geschuild en toen het iets minderde zijn we maar doorgereden. ’s Middags stonden Elza en Luc ons op te wachten met een lekkere warme spaggeti. We hadden ook iets droog kunnen aantrekken en met een stralend zonnetje zetten we onze tocht verder. Maar dat duurde niet lang of de volgende donderbui was er al. Regen, regen, regen en dan door soms slecht berijdbare bospaden. Om 8 uur na 141 km arriveerden we in Eichholz waar we een vakantiehuisje gehuurd hadden. Gelukkig konden we onze fietsen met de waterslang afspuiten want die zaten onder de modder. En wij waren weer helemaal bekomen met een lekkere warme douche.
Dag 5 van Eicholz naar Goslar.
Vanmorgen zag het weer er toch al iets beter uit. Er was ook meer wind dan de dag ervoor dus hoopten we dat de wolken zouden overwaaien en gelukkig was dat ook zo. We zijn helemaal droog op onze bestemming geraakt. De wegen waren best berijdbaar en de beklimmingen vielen al bij ook mee. We fietsten een heel eind langs de Weser. Toen we rond 12 uur in Stadtoldendorf arriveerden en net iets gevonden hadden waar we een koffie konden drinken begon het hard te regenen. Na het eten was het over en konden we verder. I.p.v. de vooropgestelde 130 km kwamen we na 155 km aan de de camping. We hadden nochtans de route prima kunnen volgen op een kleine uitzondering na maar meer dan een km hebben we niet extra gereden. We moesten ons wel haasten toen we aankwamen om nog iets te eten te krijgen in het restaurant. Morgen fietsen we naar . We hebben geen weerbericht gehoord vandaag dus dat is weer afwachten wat het wordt maar zo erg als zondag zal het wel niet zijn hopen we.
Vandaag schijnt de zon en fietsen we naar Wolmirsleben volgens de papieren zo’n 136 km voor de boeg met minder klimmen en meer dalen. Nog even wat foto’s bijvoegen en we kunnen vertrekken.
Nog vele groetjes van de fietsmadammen en Luc en Elza

• 21 Juli 2009 - 08:16

Lea:

Hallo moedige fietsmadammen Maria, Anita en Rita Zon,regen,onweer,wind,steentjes al veel getrotseerd op uw fietstocht en dan nog die vele kilometers.Nog veel ambiance gewenst en een veilige thuiskomst.Proficiat aan Elza en Luc die hun uiterste best doen door hen te begeleiden.

• 21 Juli 2009 - 08:39

Robert Vanderostijne:

Je ziet dat ik jullie opnieuw gevonden heb.
    Jullie weten het nog niet maar ons moeder is een aantal dagen geleden van hare sus gegaan,gevallen en aan haar linker oog een grote vleeswonde die moest worden genaaid.
    Verder zal het een aantal dagen rusten worden want ze heeft er surplus nog een lichte herschudding aan over gehouden.

Tot schrijfs,

Je buurman Robert

• 21 Juli 2009 - 13:55

Herman En Viviane:

Dag Elza en Luc en fietsmadammen, we hebben jullie reisverslag zojuist gelezen en volgen jullie op de voet.We wensen jullie nog zonnige dagen toe tot in Berlijn. Groetjes van je ex-collega Viviane.

• 21 Juli 2009 - 15:46

Marc Pardon:

wish i was there,hello van uit zuid afrika proficat aan de fietsers en de begeleiders, nog veel ambiance en nog een veilige trip terug,ik ben intussen ook de tour de france aan het volgen
    cheers

• 21 Juli 2009 - 18:22

Greta:

Dag fietsmadammen.
    Hopelijk blijft het de volgende dagen droog, hier is het flink aan het regenen met donder en bliksem.Nog heel veel fietsplezier en een goeie aankomst in Berlijn binnen enkele dagen.Ook voor Luc en Elza een dikke pluim.

• 21 Juli 2009 - 18:40

Marc Huybrechts:

Inderdaad, een dikke proficiat aan de moedige fietsmadammen, en natuurlijk ook Elza en knap Lukske.
    Zo'n regenweer is niet alles. Dat jullie toch jullie kilometers doen, en zelfs meer, is zeer lovenswaardig. Hou de moed erin, en je moet maar denken, met al die regen is er heel veel zuurstof in de lucht. Dat helpt enorm bij het klimmen. Ik kijk al uit naar jullie volgend verslag.

• 21 Juli 2009 - 19:50

Ilse:

chapeau voor jullie, regen of wind houden jullie niet tegen, die kilometers moeten gereden worden, en aan plezier hebben jullie blijkbaar ook geen tekort. Die warme spaghetti onderweg is ook een leuke verwenning. Kunnen wij die ook bestellen bij onze reis, of is die alleen gereserveerd voor moedige fietsmadammen?
    Nog veel plezier en hopelijk zonder te veel nat.

Ilse, Steef, Tom, Wouter, Stijn en Nele

• 21 Juli 2009 - 20:45

Els:

Maria, Moeke Kalmthout het lijkt me ontzettend plezant wat jullie nu meemaken! Nog veel succes en plezier gewenst! Vandaag dinsdagavond heeft het hier ontzettend veel geregend en geonweerd!

• 21 Juli 2009 - 20:47

Jan, De Aldiman:

Eindelijk heb ik jullie te pakken !!!!! mens, heb ik al gezwoten van de mizerie omdat het maar niet wou lukken. Volg uw prestaties op de voet, zeker die van ..... ja ge weet het wel he. Toffe groep samen. Volhouden en aankomen is de boodschap. Vele, heel vele groetjes en tot morgen. Ben blij dat het eindelijk gelukt is met internet. Slaapwel, ik pak nog ne borrel op jullie gezondheid.
    Morgen bij dageraad weer allemaal paraat.Beleef plezier aan t avontuur ook al wordt het misschien wa guur. Bedenk, na een zware dag komt een bevrijdende lach. Dan denk je, t is ons weer gelukt en dan wordt de appel der voldoenig weer geplukt.
    Tot morgen en dikke knuffel !!!!

• 22 Juli 2009 - 08:26

Milou:

Wij hebben hier ook al flinke onweders gehad en laffe warme dagen,chapeau voor de fietsers.
    Hou er de moed in.

• 22 Juli 2009 - 18:00

Jan De Aldiman:

Nog een laatste, zware inspanning en de eindstreep is in t verschiet. Heb vandaag mijne fiets genomen om naar Kalmthout te rijden, heen en weer, 6 km en was al moe, ge moet nie vragen, was het 50 km geweest dan was ik nog moeder, 145 km amaai, dan was ik moedst.
    Morgen hoor ik jullie al zeggen "ICH BIN EIN BERLINER" !!!! Geniet van de avondlijke rust, uw dorst wordt met duitse wijn geblust.
    Eet uw buikjes lekker rond en gebruik de hudo das gezond. was uwe zemelap goe uit in de moezel of de rijn en wees zuinig met azijn want da ruikt nie zo fijn. Saluut, straffe madammen allemaal, we kijken al uit naar jullie verhaal.
    Gebruik geen vunzige taal want daar kan mijn maag nie tegen en dan wordt ik heel verlegen.
    Veel zon en gene regen wens ik jullie op uw wegen.
    Als ge dit kunt lezen zonder u te vervelen, dan weet ik dat ik rustig verder mee uw voeten kan spelen.
    Auf wiederhoren !!!!

• 23 Juli 2009 - 17:39

Lea (leslourdettes):

Knap dat jullie dit toch maar weer doen! Hopelijk blijven jullie verder nog wat gespaard van regenbuien. Maar zoals ik uit ervaring weet, worden jullie tussendoor goed geswanjeerd door Elza en Luc. Ik kijk uit naar jullie volgende reisverslag. Nog veel succes dames! Sportieve groeten, Lea.

• 23 Juli 2009 - 18:13

Tine Stevens:

Leuk om jullie verslagjes te lezen en de foto's te bekijken. Ik duim dat jullie de komende dagen goed weer en goede fietspaden hebben!!! Nog veel plezier van ons allen.

• 23 Juli 2009 - 20:51

Jan De Aldidinges:

Ne dikke proficiat voor jullie prestatie. Er zijn er niet veel die dat zullen nadoen. Geniet van uw verdere dagen in Berlijn. De druk is eraf, nu komt de welverdiende ontspanning. Het ga jullie goed. Geniet ervan en kom veilig terug thuis.
    Beste groetjes.