3 etappes - Reisverslag uit Allineuc, Frankrijk van Rita en Anita - WaarBenJij.nu 3 etappes - Reisverslag uit Allineuc, Frankrijk van Rita en Anita - WaarBenJij.nu

3 etappes

Blijf op de hoogte en volg Rita en Anita

12 Juni 2022 | Frankrijk, Allineuc

Van Saint-Brevins-les-Pins naar Blains.

We vertrokken ‘s morgens voor de laatste kilometers langs de Atlantische Oceaan om daarna eerst een stuk de Loire en dan het kanaal van de Loire te volgen. In de eerste grote plaats die we tegenkwamen hebben we eerst gewinkeld in een groot warenhuis. De dag ervoor hadden we een brood gekocht in een klein dorpswinkeltje voor 5,1 euro. Het was wel een briochebrood. We hadden geen keuze want de winkel ging sluiten en er waren verder geen winkels in de omtrek. Nu kochten we een groter brood voor 1,1 euro. Nog wat drinken en fruit en we konden weer op weg. Rond de middag waren we in Nantes waar we aan de oever van de Loire gingen picknicken. Daarna fietsten we door Nantes. Er waren brede fietspaden in het midden van de baan en veilige oversteekplaatsen. Eenmaal we de stad uit waren, was het rustiger fietsen langs een grote baan maar met afgescheiden fietspad. De laatste 30 km reden we langs het kanaal Nantes-Brest. Daar waren weer veel watervogels te zien. We merkten ook een paar keer een ijsvogeltje op. In een wei aan de overkant zagen we zelfs een vosje lopen. Zo arriveerden we dan in Blains.

Zaterdag van Blain naar Josselin.

Het hotel lag maar op 600 meter van de route. Dus zaten we vlug terug langs het kanaal Nantes-Brest dat we heel de dag, zo’n 114 km, zouden volgen. Onderweg zagen we [e-1f9a6] otters in het water, ooievaars rondcirkelen en ook nog 2 op een nest, een aalscholver die juist een vis gevangen had. De weg langs het kanaal was verhard met grijze steentjes en dat gaf veel stof. Onze fietsen waren helemaal grijs. In Redon passeerden we een decathlon waar we een bril gekocht hebben tegen het stof en de vliegjes. De laatste 20 km was de weg geasfalteerd. We logeerden weer vlak bij de route en niet ver van Josselin, waar we s’avonds naartoe reden om te gaan eten en in mooie stadje rond te wandelen. Er was een grote burcht en oude huizen van 16de eeuw.

Vandaag van Josselin naar Pœuc-l’hermitage.

De eerste 30 km fietsten we verder langs het kanaal Nantes-Brest, met mooie kunstwerken langs de oevers, om dan even voorbij Rohan de Velodyssee te verlaten en langs de vois vertes V8 richting Noordzee te rijden. dat was een bospad vanaf het kanaal tot in Allineuc zo’n 60 km. De laatste 20 km was het klimmen. Met soms steile hellingen maar niet heel lange. Morgen zal het nog klimmen zijn tot aan de zee dus gaan we nu eerst ons energieniveau terug op peil brengen.

• 12 Juni 2022 - 22:19

Mia Vandekeybus:

Dag straffe madammen, leuk dat jullie zoveel zien onderweg. Allerlei vogels, misschien veel meer dan we zagen in zuid Afrika! Geniet nog verder en als jullie terug zijn kom je maar eens alles vertellen! Groetjes en nog veel fietsgenot!