Dag 11-12 Passau - Enns - Hundsheim - Reisverslag uit Hundsheim, Oostenrijk van Rita en Anita - WaarBenJij.nu Dag 11-12 Passau - Enns - Hundsheim - Reisverslag uit Hundsheim, Oostenrijk van Rita en Anita - WaarBenJij.nu

Dag 11-12 Passau - Enns - Hundsheim

Blijf op de hoogte en volg Rita en Anita

21 Juni 2019 | Oostenrijk, Hundsheim

We vertrokken in Passau even voor 9 uur. Het was nog wat bewolkt maar al vrij warm. Bij het uitrijden van de stad zagen we een Lidl dus stopten we om drinken te kopen maar deze winkel was gesloten. Wij vonden dat wat eigenaardig want op de deur stond dat ze om 7 uur al opengingen. We reden dus maar verder maar in het volgende dorp kwamen we tot de ontdekking dat alle winkels gesloten waren. Dan maar langs een tankstation gereden. Voordeel daar van is dat die altijd drinken in de ijskast hebben staan en iets fris smaakt toch beter met deze warme temperaturen. In Obernzell begonnen de klokken te luiden toen we het dorp binnenreden. Was dat voor ons of hadden ze hier iets anders te vieren. Klaarblijkelijk wel want er stond ergens langs de straat een altaar opgesteld. Er moest dus wel een feestdag zijn. Want toen we enkele jaren terug in Polen waren was er eind juni ook een feestdag met overal altaren langs de straten. Dus ‘s avonds even gegoogled en het blijkt sacramentsdag te zijn. In Oostenrijk is dat ook een verlofdag. Daar zagen we een fanfare spelen aan de oevers van de Donau. Dus daar was ook alles gesloten behalve de benzinestations. Wij gaan om af te koelen eens even pootje baden in de Donau. Maar onderweg zagen we een fietser die in zijne blote uit de Donau kwam en nog vlug in zijn fietszakken naar een handdoek moest zoeken. Hij had nogal grote tassen waarachter hij zich kon wegsteken. Wat later zagen we een rondborstige dame die zich helemaal niet geneerde en rustig van kledij wisselde. Het fietsen ging goed vooruit want het gaat meestal stilletjesaan bergaf. Soms zijn er bergen langs weerszijden van de Donau en fiets je echt door een dal om dan kilometers verder ineens in een vlakte te rijden met de bergen ver weg. ‘s Avonds ontmoetten we in het hotel nog 2 Nederlandse dames afkomstig uit Apeldoorn die in Mauthausen vlak bij Enns een concentratiekamp hadden bezocht. Maar dat was hun wat tegengevallen. Er was niet veel te zien en heel weinig informatie. De volgende dagen reden ze nog naar Praag om daar vrienden te bezoeken. Rond een uur of acht stak er plots een stevige wind op en moesten we naar binnen vluchten voor het onweer. Maar lang duurde dat niet. Deze morgen was alles weer wat opgefrist en zetten we onze tocht verder. Na 5 kilometer moesten we een overzette nemen. De schipper vroeg hoever we wilden rijden vandaag. Toen we zeiden van 120 km was hij bereid om direct over te zetten zodat we zo snel mogelijk onze reis konden voortzetten. We reden van Mauthausen naar Au, Mitterkirchen, Grein, Ybbs, Pöchlarn en Melk. In Melk staat boven op de rotsen een benedictijnenklooster, welk nog voorkomt in de historische roman van Umberto Eco; “In de naam van de roos”. Verschillende cruiseschepen lagen er aangemeerd. Het was er heel toeristisch en druk. Vijf kilometer verder in Schönbühel staat er weer een klooster op de rotsen. Daar moesten we met een klimmetje rond fietsen. We fietsten ook weer midden de boom- en wijngaarden. Deze streek is gekend voor de Rieslingwijn en er wordt hier ook heel wat reclame gemaakt voor marillen. Dit zijn abrikoosjes waar ze ook schnaps van maken. We logeren nu in ”weingarten Eden”
Dus we dachten daar moeten we toch een glaasje drinken en dat sloeg wel tegen want ze hadden er voor de helft water bij gedaan. Maar vanavond hebben we er eentje zonder aqua besteld. Morgen fietsen we door Wenen en zijn we bijna in Hongarije.
Groetjes en tot ons volgende verslagje

• 22 Juni 2019 - 05:36

Simonne:

Goeie morgen Rita en Anita....jullie zijn zeker alweer begonnen aan de volgende tocht..Het was weer n heel verhaal,wel leuk dat wij zo rustig thuis van jullie rit kunnen meegenieten!!!
    Nog veel succes voor de volgende dagen...want het einddoel komt nu stilaan dichterbij hé.Groetjes en welverdiende dikke knuffel v.Simonne

• 22 Juni 2019 - 08:17

Jos En Gerda:

Het begint inderdaad te korten. Hopelijk zijn de natte buien achter de rug en kunnen jullie voor de rest genieten van een aangenaam zonnetje. Groetjes, Jos en Gerda

• 22 Juni 2019 - 13:38

De Tolbergenaars:

Wow, al bijna in Hongarije!! De beentjes zijn blijkbaar in topconditie! Water bij de wijn is misschien zo slecht nog nie

• 22 Juni 2019 - 13:40

De Tolbergenaars:

Oei, mn smiley kwam er niet achter :-) ;-)
    Nog veel plezier!!

• 22 Juni 2019 - 14:28

Maria_herrijgers:

Tof Rita en Anita om zo een lange trips te doen, natuurlijk heel veel te zien onderweg en te beleven,geniet er van nu je weer in topkonditie zijt.
    Veel fietsgroetjes Maria en Ludo

• 23 Juni 2019 - 14:12

Elza:

Hey Rita en Anita ,

Zo te horen hebben jullie al veel tofs gezien onderweg .
    Vandaag kwamen we Ivy en Karen tegen in de Bosrust.

We zijn Luc zijn verjaardag gaan vieren in de Bosrust.
    Caroline content en wij dus ook.

Ja hier in Kalmthout hebben we wat meegemaakt woensdag, een orkaan was het . Vreselijk en
    de Kijkuit had natuurlijk weer prijs alsook vele plaatsen hier.
    Wij zijn gelukkig gespaard maar voor onze buren was het weer erg.
    Met grote botten aan kon je er nog maar amper door.

Maar nu wordt het hier ook kei warm, dus zullen we nat van het zweet zijn ipv de regen.

Ik hoop dat de weergoden jullie een beetje gunstig gezind zijn en dat je behouden in Hongarije aankomt.
    Nog veel plezier.

grtts Elza en Luc