Sørkjosen - Alta - Olderfjord - Reisverslag uit Olderfjord, Noorwegen van Rita en Anita - WaarBenJij.nu Sørkjosen - Alta - Olderfjord - Reisverslag uit Olderfjord, Noorwegen van Rita en Anita - WaarBenJij.nu

Sørkjosen - Alta - Olderfjord

Blijf op de hoogte en volg Rita en Anita

21 Juni 2018 | Noorwegen, Olderfjord

Vanmorgen was het mooi weer en ook de weersvoorspelling gaf goed weer. Eerst een vers brood gaan halen in de winkel beneden. Ontbijten en alles bijeenpakken. De tassen allemaal terug op de fiets en daar gingen we weer. Na een kilometer kwam Alexandra tot de ontdekking dat ze weer haar drinkenbus vergeten was. Omdat we toch nog niet ver weg waren reed ze vlug terug. Na een goed half uur begon het zo stilletjes te regenen. Wat later begonnen we aan een beklimming en omdat het over was deden we onze regenjassen uit. Maar nog geen paar honderd meter verder begon het toch door te regenen. Jassen weer aan. Het was een lange klim, 7 km aan een gemiddelde van 6%. Onderweg een paar kuddes rendieren gezien. Eens we boven waren op een hoogte van 401 meter, zagen we aan beide zijden van de weg nog hele vlaktes met sneeuw. Het was zo nat, koud en mistig toen we aan de afdaling begonnen. Na enkele kilometers was de mist ineens weg en hadden we een prachtig zicht op de fjorden en de omringende bergen. De afdaling was niet gemakkelijke vanwege de sterke zijwind. We konden niet voluit gaan want dat was te gevaarlijk. Na een eindje dalen zochten we wat beschutting om even te bekomen maar veel was er niet te vinden. Even verder zagen we een man die aan zij dak bezig was en die vertelde dat we 5 kilometer verder iets warm konden drinken en eten. We waren blij toen we daar aankwamen want ondertussen was het hard aan het regenen. Het gebouw deed dienst als plaatselijke bibliotheek, supermarkt en er stond ook een salonnetje waar je tv kon kijken en een tafel waar wij onze boterhammen aten. We konden er ook iets droog aantrekken en ons lekker opwarmen.
Nu zitten we op een camping in Alta en hopen op goed weer voor morgen en de komende dagen.
Het einddoel komt in zicht want hier in Alta staat voor het eerst ‘Nordkapp’ op de borden. De hoge bergen maakten plaats voor een meer heuvelachtig landschap. Het was er heel verlaten, met kleine berkenbomen als weinige begroeiïng. Vandaag was het in de voormiddag droog en pas in de latere namiddag begon het wat te regenen. We zijn nu aangekomen in Olderfjord. In de hut naast de onze overnacht een Duits koppel die hier zijn op een motor met zijspan, van 40 jaar oud. Zij komen reeds voor de zesde keer naar de Noordkaap. Toen wij aan die lange beklimming van 7 km begonnen staken zij ons voorbij. Zij waren ons toen opgevallen door die mooie rode motor en die madam die zo vrolijk naar ons zwaaide. Er zijn overigens meer mensen die naar ons zwaaien of hun duim opsteken zeker als we aan het klimmen zijn en dat geeft toch weer wat extra moed.
Nu is het midzomernacht. Dat wordt hier zaterdag gevierd en het wordt Sankthansaften of Jonsok genoemd en het wordt gevierd op de avond van 23 juni.Op de meeste plaatsen in Noorwegen wordt het hoogtepunt van de festiviteiten gevormd door het ontsteken van vreugdevuren is ons verteld. Wij zij benieuwd.
Morgen fietsen we naar Honningsvåg waar we zullen overnachten in de jeugdherberg. Van daaruit is het dan nog een goede 30 km fietsen naar de Noordkaap. Die weg doen we dan op en neer. Moest het zaterdag vanwege het weer niet lukken, teveel wind of zo, dan kunnen we het zondag nog proberen. Dus duimen voor goed weer of stuur wat door vanuit België.
Groetjes van de fietsmadammen

• 22 Juni 2018 - 07:00

Leen & Co:

Allé, de laatste loodjes!! Hopelijk inderdaad mét goei weer! Geniet nog van de mooie uitzichten en het avontuur! Toch weer een hele ervaring al zou ik dan toch liever in die zijspan zitten dan op de fiets! ;-)

Groetjes vanuit Wezel!!

• 23 Juni 2018 - 18:59

Roger:

hop hop hop
    nog even en de fietsmadammen zijn op de top

mooie prestatie van jullie
    Roger

• 19 Januari 2019 - 06:22

Nel :

Hoi...
    Ik las bij toeval jullie verslag. Nu zijn wij van plan om rond 21 juni op de noordkaap te zijn. 2019. Hebben jullie nog iets gemerkt van de midzomer festiviteiten? Zo ja wat en waar
    We hopen op wat info.
    Vriendelijke groet nel en robert