Sint Petersburg - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Rita en Anita - WaarBenJij.nu Sint Petersburg - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Rita en Anita - WaarBenJij.nu

Sint Petersburg

Blijf op de hoogte en volg Rita en Anita

21 Juni 2015 | Rusland, Sint-Petersburg

Na 4 fietsloze dagen nemen we even de tijd voor de verslag. Donderdag zijn we naar de stad gewandeld langs het hazeneiland en langs de Hermitage. Daar aangekomen kregen we een regenbui maar die duurde gelukkig niet al te lang. We besloten naar Nevski Prospect te gaan. Het is de oudste en belangrijkste straat van Sint Petersburg, waar langs veel van de bezienswaardigheden van de stad staan. De straat is 4.5 kilometer lang en loopt van de Neva-rivier in het centrum naar het Alexander Nevski klooster en het is de belangrijkste winkel- en uitgaanstraat van Sint Petersburg. We zijn een kijkje gaan nemen in de kathedraal van Onze Lieve Vrouwe van Kazan. Deze majestueuze kathedraal werd voltooid in 1811 en ontworpen door Andrej Voronitsjin. Aan de voorkant staan maar liefst 136 Korinthische zuilen met een mooie portiek in het midden. Hij doet een beetje denken aan de Sint-Pieter in Rome. Van binnen is de kerk ingetogen met een mooie koepel en zuilen van roze graniet. Zijn naam dankt de kathedraal aan een icoon van Onze-Lieve-Vrouwe van Kazan, dat hier bewaard wordt.
Vermits het regelmatig een beetje regent springen we daarna regelmatig een winkeltje binnen en wandelen zo de hele Nevski Prospect af.
Op vrijdag hadden we een afspraak met Jo Haazen. Door iedereen wel gekend als de vroegere stadsbeiaardier van Antwerpen. Hij nam het initiatief om de beiaard in Sint-Petersburg te herstellen met steun van de Vlaamse overheid. Jo Haazen concerteerde in vele landen. Hij promootte de beiaardkunst in Rusland en werd in 2003 aangesteld als titularis-beiaardier van de Peter-en-Pauluskathedraal in Sint-Petersburg. Sedert 2006 is hij hoogleraar aan de Faculteit voor Kunst van de Staatsuniversiteit te Sint-Petersburg (afdeling orgel, klavecimbel en beiaard).
We hebben met hem afgesproken aan de toren van de Petrus en Pauluskathedraal. De kathedraal ligt in een vesting : De Petrus en Paulusvesting, deze ligt op een eiland van 750 bij 350 meter in de Neva. Vanwege deze ligging bouwde Peter I hier een vesting om de toegang tot de Neva vanuit de zee te kunnen bewaken. In mei 1703 werd hier begonnen met de bouw van het fort. Het werd het begin van de stad Sint Petersburg. Het middelpunt van de vesting wordt gevormd door de Petrus en Pauluskathedraal. Deze mooie kathedraal met de 122.5 meter hoge klokkentoren herbergt de graftomben van de Romanov familie, de dynastie die 300 jaar over Rusland regeerde. Ook van deze kathedraal is het interieur weer heel weelderig: marmeren zuilen, kroonluchters, wandschilderingen en een heel mooie iconostase. Ook zien we op het eiland: de Nevapoort of Doodspoort. Via deze poort bij de Commandantspier werden gevangenen weggevoerd naar hun executie. De toegang tot de vesting gaat via de Petruspoort (foto 12), ontworpen door Domenico Trezini. Boven de ingang is de dubbele adelaar van de Romanovs te zien en St. Joris met de draak. We krijgen een rondleiding op het eiland en in de kathedraal en beklimmen dan de toren waar hij voor ons "O Lieve Vrouwe Toren" speelt op de beiaard. Dat was echt iets heel apart. Na samen nog iets gegeten te hebben trekken we verder want Jo Haazen moet nog examens gaan afnemen vertelde hij.
We wandelen naar de naar de Letniy sad of zomertuin met prachtige fonteinen, met veel vergulde beelden en ornamenten, en mooi aangelegde perken. Langs het Marsovo Pole of Marsveld trekken we naar de Kerk van de Verlosser op het Bloed. Deze werd gebouwd op de plaats waar tsaar Alexander II in 1881 werd vermoord. De exotische kerk is gebouwd in oud-Russische stijl van de 17e eeuw en is bijzonder kleurrijk met heel veel details en dat vormt een tegenstelling met alle andere kerken in de stad. Buiten zijn de 144 wapenschilden te zien, in mozaieken staan taferelen uit het Nieuwe Testament en zijn mozaieken van heiligen te zien. De gevels zijn versierd met glazuren tegels. Het interieur is ook heel kleurrijk. Hiervoor zorgen meer dan twintig soorten mineralen die verwerkt werden in de vele mozaieken in de vloer, op de muren, de baldakijnen en in de iconostase. We verlaten de kerk weer en lopen langs het Michajlovskipaleis en verder door naar het Izaäkplein. Hier staat de immense Izaäkkathedraal, een van de grootste kathedralen ter wereld met een interieur van 4000 m2. Hij werd ontworpen in 1818 en gewijd in 1858. Veel Russische kunstenaars werkten mee aan dit kolossale gebouw. De kerk is officieel een museum en bevat honderden kunstvoorwerpen. Aan de buitenzijde zijn diverse beelden te zien, onder andere van de kunstenaar Ivan Vitali. Van hem is ook het relief van de heilige Izaäk aan de voorzijde. De rode granieten zuilen aan de vier zijden wegen elk 114 ton. De totale kerk weegt dan ook 300.000 ton en staat op duizenden heipalen. Van binnen is de kerk bijzonder mooi. De muren zijn versierd met 14 kleuren marmer en 43 soorten edelsteen en mineralen. In de koepel bevindt zich een mooie plafondschildering van Maria en portretten van apostelen en heiligen. Indrukwekkend is de iconostase. Een iconostase is een wand met iconen in orthodoxe kerken die de altaarruimte afschermt. De altaarruimte is namelijk alleen toegankelijk voor priesters. Omgeven door drie rijen iconen en zuilen van malachiet is door de koninklijke deuren een groot glas-in-lood raam te zien. De deuren van de kerk zijn ook bijzonder: de 20 ton zware deuren zijn versierd met reliefs, ook weer door de kunstenaar Vitali. Aan de buitenzijde staan episoden uit het leven van Christus en van heiligen. We klimmen ook nog naar de koepel van de kathedraal. Hier heb je een prachtig uitzicht over de stad. Veel gouden koepels en torens liggen te blinken in de zon. Als we terug beneden komen wandelen we voorbij het Astoria hotel met alleen maar hele chique, zwarte mercedessen en zelfs een Rolls Roye staat daar zonder chauffeur met zijn pinkers aan te midden van de straat. En het hoekje om is er zelfs een chique zaak waar ze Rolls Royce verkopen. De wereld is aan de durvers en ze kennen ons daar toch niet, dus stappen wij gewoon die winkel binnen. Vier auto's stonden er, ni gewoon!
Door het park van de admiraliteit wandelen we nog langs het standbeeld van Peter de Grote. Etienne Falconet maakte het ruiterstandbeeld in opdracht van Catharina de Grote. Op de inscriptie staat "voor Peter I van Catharina II - 1782". Duizend arbeiders hadden anderhalf jaar nodig om een enorme rotsblok uit monoliet, dat bijna 13 km buiten de stad lag, te vervoeren naar de juiste plek en na 12 jaar werken was het standbeeld eindelijk klaar en werd het beeld in 1782 onthuld.
Na heel wat afgeslenterd en trappen beklommen te hebben gaan we terug richting hotel. Ja een fietspad is precies toch minder vermoeiend.
Voor zaterdag hadden we deHermitafe gepland. Na een klein uuraanschuiven en wachten geraakten we binnen. De Hermitage is één van de beroemdste en grootste musea ter wereld met meer dan 3 miljoen voorwerpen. Niet alleen de collectie is bijzonder, maar ook de gebouwen waarin het museum gevestigd is, met hun bijzondere architectuur. Het is gewoon teveel om op te noemen wat je daar allemaal ziet. Er zijn de staatsievertrekken in het winterpaleis maar ook de schilderijen van Rubens en het beeld Gehurkte Knaap van Michelangelo. En verder Caravaggio, Rafaël, Van Dijck, El Greco, Titiaan, Rastrelli... Bij de schilderijen was slecht rekening gehouden met de lichtinval. Veel schilderijen waren door reflecties niet direct van voren, maar slechts vanuit een hoek te bekijken.
Terug buiten gingen we iets eten om daarna naar de Neva rivier af te zakken want daar stond een groots spektakel op het programma. Vuurwerk en een zeilboot met rode zeilen die de rivier zou afvaren. Voor we daar geraakten nog een hele omweg moeten doen want de straten waren allemaal afgezet met hekkens en daar kwam je niet door zonder pasje. Politie en militairen hielden toezicht. We hadden in een toeristische Infokiosk geïnformeerd en men had ons verteld dat het om 8 uur begon. Dus om 8 uur stonden wij op de brug te wachten. Het werd koud en miezerig en toen om 11 uur nog steeds niets te zien of te gebeuren stond en het bovendien nog begon te regenen zijn we maar naar ons hotel teruggekeerd en hebben het op tv gevolgd. Het was uiteindelijk 1 uur voor het vuurwerk begon.
Vandaag met de boot naar Peterhof geweest. Prachtig aangelegde tuinen en fonteinen en een heel paleizencompleks. Peterhof viel in WOII in handen van de Duitsers en er bleef weinig van over. De paleizen waren door brand en bommen beschadigd. Meteen na de bevrijding in 1944 werd begonnen met de herstelling. Een aantal kunstschatten wreden onder de oorlog ergens anders ondergebracht, maar een groot deel van wat er nu te zien is zijn replica's. Na onze boottocht nog een wandelingetje naar het hotel en ook deze dag zit er weeral op. Nog 1 dag en dinsdag inpakken en naar huis.
Nog vele groetjes van Anita en Rita

• 22 Juni 2015 - 11:09

Jo Van Het Thuisfrond:

Rie Anita

Nog en laatste berichtje van het thuisfrond. Ben zaterdag Pieter en kelly gaan ophalen in amsterdam luchthaven. De vlucht was geland op het voorgeschreven uur.Na een uurtje wachten zag ik ze dan eindelijk verschijnen. Wij zijn nog even lang ivy en karen gereden. gisteren ben ik nog even langs kelly gereden voor ons kaatje te zien. Ze zag er stalend uit en vol leven,zoals we van haar gewend zijn. Al je wilt mag je noch enkele weken bij de russen blijven. Ik heb nu het gezelschap van snoetje voor twee weken. Rie snoetje is geschoren,niet om aan te zien.Voor de rest is alles hier dik in orde en kijk ik toch uit naar jullie thuis komst. TOT MORGEN.

JO

• 22 Juni 2015 - 18:26

Leo Af Meer:

Hallo,

Knap gedaan, een dikke proficiat en een behouden thuiskomst.

Leo