Tryszczyn - Rudniki - Braniewo - Reisverslag uit Braniewo, Polen van Rita en Anita - WaarBenJij.nu Tryszczyn - Rudniki - Braniewo - Reisverslag uit Braniewo, Polen van Rita en Anita - WaarBenJij.nu

Tryszczyn - Rudniki - Braniewo

Blijf op de hoogte en volg Rita en Anita

06 Juni 2015 | Polen, Braniewo

's Morgens kwam er water genoeg uit de kraan en nog warm ook. Eten, alles weer inpakken, smeren voor de zon, billen insmeren, lippen insmeren en de ketting smeren, en zien dat we ons niet van potteke vergissen. En zo konden we weer op weg. Het is mooi weer, de vogeltjes fluiten en we genieten van de kleurrijke bloemen in de bermen en de tuinen. Overal langs de velden zien we klaprozen en korenbloemen. Er staan heel veel pioenen. De seringen zijn op sommige plaatsen uitgebloeid maar veel staan er nog heel mooi te bloeien. Kersenbomen staan er ook overal en de kersen beginnen al kleur te krijgen. In de bossen staan er ook nog veel meiklokjes te bloeien. In de poelen en vijvers horen we de kikkers kwaken en we hebben ook al heel wat kraanvogels gezien en ooievaars in nesten bij bijna elk huis in de dorpen. We fietsten langs Grudziadz met een zeer mooi fietspad langs het water. In de namiddag hielden we halt in het bos om even iets te eten. Rita was even het bos ingelopen voor een plasje en ze was pas een paar stappen terug aan het komen toen er achter haar 3 mastenbomen omver vielen en nog niet zo'n kleine. Dat was even verschieten want het was toch windstil. We snappen nog niet hoe het komt.
De wegen zijn hier niet altijd in de beste staat, vol putten en bulten van de putten die worden gevuld, of asfalt die precies niet platgewalst is. Ook de fietspaden stoppen dikwijls met ineens een hoge stoeprand. Je moet ook oppassen voor de stukken glas die langs de weg liggen wat eigenlijk niet verwonderlijk is want je ziet hier veel mensen met een fles langs de straat laveren. Veel word hier niet gefietst. Zeker in het gedeelte waar we de eerste twee dagen waren zagen we dan ook alleen maar fietsen waarvan ze bij ons zeggen "dat is nog ne goeie om mee naar de statie te rijen". Op donderdag, de feestdag hebben we een groep wielertoeristen gezien. We hebben nog maar een stuk of acht mensen tegengekomen zoals wij met pak en zak. In Duitsland was dat veel meer daar was het veel drukker met de fietsers. De dorpen hebben hier namen die niet uit te spreken zijn maar af en toe zitten er ook speciale tussen zoals Izabela, Rozanna en Gorki.
's Avonds wolden we gaan overnachte in Gniew maar we waren te ver gereden ; het lag niet op de route en ere was nergens een wegwijzer naar dat dorpje. Zodoende zijn we maar iets verder gaan zoeken naar onderdak. In ons routeboekje stond een adres voor hoevetoerisme (Agroturystyczne) maar die mevrouw was ermee gestopt. Ze was zo vriendelijk om even te bellen naar een kennis waar we wel terecht konden. Haar man kreeg de opdracht om ons naar daar te begeleiden; hij reed met zijn auto voor ons uit en wij konden volgen langs een kasseiweg zoals in de ronde van Vlaanderen. Mevrouw zou voor eten zorgen dan konden wij intussen douchen. Zo gezegd zo gedaan maar na de eerste douche kwam er geen water meer uit de kraan. Dus eerst maar gegeten en daarna was er weer water.
Met een stevig ontbijt met alle soorten worst stapten we de fiets op. En dat stevig ontbijt was echt wel nodig want het was klimmen vandaag. Het was heel warm en er stond ook nog eens veel wind. We hebben deze week al 884,7 km afgelegd en een totale stijging van 3719m. We zijn nu in Braniewo ofwel Braunsberg (voormalig Duitsland) op een zevental kilometer van de Russische grens. We hebben vanavond al maar inkopen gedaan voor morgen ingeval de winkels op zondag niet open zouden zijn. Hier was de winkel open tot 22 uur dus konden ons eerst rustig installeren en gaan eten voor we onze boodschappen deden. De grote winkelketens zoals Carrefour, Lidl en Netto vind je hier ook. Er zijn ook veel Biedronski winkels. Hopelijk kunnen we morgen vlot de grens over. We moeten onze horloges ook een uur vooruit zetten zodat onze dag korter zal zijn. We ontbijten om 8 uur en als we dan de grens overgaan is het meteen al een uur later. Dus zal er een uur minder gefietst worden. Maar we zien morgen wel hoe alles gaat en als alles goed gaat krijgen jullie morgen weer een verslagje.
Nog vele groeten van Rita en Anita
O ja nu zit onze lavabo verstopt. Het zou toch handig zijn als mijne loodgieter meefietste.

• 07 Juni 2015 - 14:19

Aldiman:

Weer een dag verder en een stap dichter bij het doel. Volhouden en goed smeren kan helpen.
    Groetjes en graag tot horens maar weer.

Grapke ook :
    Jefke gaat met zijn vader naar de paardenveiling. Vader gaat met zijn handen over de benen, de romp en de borst van het paard. Jefke vraag aan zijn vader waarom hij dat doet. A zegt vader, als ik een paard wil kopen wil ik zeker zijn dat het gezond is.
    Jefke kijkt bedrukt naar zijn vader en zegt : ik denk dat onze buurman mijn mama wil kopen ....

Ziezo, hoop dat ge verder nog geniet van de tocht.

• 07 Juni 2015 - 18:16

Elza:

Allez Anita,
    als vrouw van een loodgieter kan jij er toch zeker ook wel wat van, komt altijd van pas ziet ge wel.

Ja, Rita, dat is nu eens letterlijk de bomen omver geplast, maar wel chance gehad dat ze even gewacht hebben met vallen.
    Vandaag nog eens in de hei gaan wandelen met de dames en één meneer (vriend Maria),
    de bomen zijn daar wel blijven staan
    Elza

De groeten van Fons , Marleen,Roza en de Willy
    ps: Anita zeg aan Rita dat de russische mollen ook kwaadaardig zijn en dat ze toch moet oppassen.
    nog veel fietsplezier
    LUc

• 07 Juni 2015 - 20:30

Dirk En Annemie:

Hallo Anita en Rita,
    plezant om jullie belevenissen te kunnen volgen !
    wij wensen jullie nog een prettige verderzetting van de fietsreis en kijken al uit naar het volgende verslag. (bijna zo goed als het wekelijks verslag van de Marcel)

groetjes
    Dirk en Annemie